PRAHA Češi v roce 2009 kvůli hospodářské krizi méně utráceli v hobby marketech. Pět největších tuzemských hobbymarketových řetězců totiž loni poprvé po několika růstových letech vykázalo pokles celkových tržeb, které se meziročně snížily o 2,2 miliardy korun na 27,6 miliardy korun. V roce 2008 se přitom tržby pětice největších sítí prodejen se zbožím pro dům, dílnu a zahradu zvýšily meziročně o 4,5 miliardy korun.
Vyplývá to z žebříčku 50 největších obchodníků za rok 2009, který zveřejnila společnost Incoma GfK a časopis Moderní obchod.
První místo na loňském žebříčku největších hobby marketů obhájila společnost OBI, jejíchž 29 prodejen zvýšilo tržby z 8,5 miliardy korun v roce 2008 na 9,2 miliardy korun. Druhá byla síť hobby marketů Hornbach-Baumarkt, která ale loni vykázala pokles tržeb z předloňských 6,8 miliardy korun na 6,4 miliardy korun. Třetí byla firma Baumax, jejíž tržby klesly z 8,5 miliardy korun v roce 2008 na 6,1 miliardy korun. Čtvrté místo připadlo společnosti Mountfield (3,4 miliardy korun) a páté řetězci Bauhaus (2,5 miliardy korun).
Loňský pokles celkových tržeb pěti největších řetězců tak nepotvrdil dřívější optimistické předpoklady některých obchodníků, že hobby markety budou těžit z hospodářské krize. Češi totiž podle expertů odkládají nákup nových věcí na lepší časy a raději opravují ty starší, které ještě mohou dobře sloužit.
Počet hobby marketů se loni v Česku zvýšil ze 113 v roce 2008 na 119. Obliba těchto prodejen v ČR roste a pravidelně v nich nakupuje více než polovina českých kutilů a zahrádkářů.
***
TRžBY HOBBY MARKETů (v miliardách korun)
109 ObI Hornbach baumax mountfield 8,5* 9,2
8 bauhaus
* Odhad 6,9* 8,5
7 6,4 6,5* 6,8* 6,4*
5,9
6 6,5 6,8
5,9 6,2 5,3* 6,1
5 4,2 4,7 5,7*
4 3,1 3,1* 3,1* 3,4* 3,4* 3,4*
32 1,9 2,2* 2,4* 2,5* 2,6* 2,5*
1 Zdroj: Incoma GfK, Moderní obchod
0
2004 2005 2006 2007 2008 2009