Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Hodně těžké? Když nic nezruší

Česko

30. ročník Rallye Dakar - Čeští motorističtí vytrvalci se chtějí poprat o přední místa

PRAHA Údajně nejtěžší trasu v historii Rallye Dakar připravili organizátoři jubilejního 30. ročníku, který zítra startuje v Lisabonu a skončí 20. ledna v senegalské metropoli.

Druhým motivem nadcházejícího pouštního maratonu je široká česká účast. Jen v soutěžních vozidlech se představí rekordní počet 24 řidičů, navigátorů a mechaniků, další Češi, včetně legendárního Karla Lopraise, jedou v doprovodech.

Zprávy o extrémní náročnosti letošních afrických etap, které jsou o více než 1300 kilometrů delší než loni, berou ale čeští účastníci trochu s rezervou.

„Pojedeme přes duny, které loni skoro chyběly, ale jako nejtěžší ročník je označován skoro každý, co máme před sebou. Je to spíš takový reklamní tah pořadatelů, aby se o Dakaru psalo v médiích. Zase nás ale určitě něco těžkého potká a budeme to muset přejet,“ říká pilot tatry Tomáš Tomeček z Letka Racing Teamu.

V Portugalsku se nedá skoro nic získat, ale hodně ztratit Ladislav Lála z Lopraisovy tatry má o trase jasno. „V Portugalsku je důležité neudělat chybu. Je to tam technicky náročné. Nedá se tam skoro nic získat, ale na druhou stranu je možné tam dost ztratit. Následuje přesun trajektem do Maroka, kde nás hned zkraje čekají dlouhé etapy. Asi to bude čistka pro ty, kteří nejsou kvalitně připraveni nebo je opustí štěstí,“ myslí si o záměru pořadatelů Lopraisův navigátor.

„Chleba se bude lámat v Mauritánii. Tam by se v těžkých terénech mohla dostat tatra do výhody,“ věří Lála.

Když těžké etapy vypadnou, soutěž to silně ovlivní Pokud se pojede podle plánu, tak bude letošní vytrvalecká soutěž podle Josefa Kaliny hodně těžká. „Ale strašení s nejtěžším ročníkem jsou jen takové řeči,“ ulevil si navigátor posádky liazu Martin Macík.

„Těžké to může být proto, že se hlavní menu odehraje v Mauritánii. Zejména po dni odpočinku přijdou samé pětistovkové vzdálenosti, takže to může být opravdu velice náročné,“ připouští někdejší nerozlučný druh Karla Lopraise při jeho spanilých jízdách.

„Otázkou ovšem je, jestli se po jedné těžké etapě bude startovat do další. V minulosti se totiž stalo, že polovina posádek zůstala viset na trati a druhý den je museli pořadatelé vyprošťovat. Všichni, co nedojeli, dostali čas posledního, aby mohli v soutěži pokračovat. Následující etapu pak organizátoři zrušili a pak za to byli kritizováni, protože takové situace dělají Dakar Dakarem.“

Pochyby, jestli se všechny etapy uskuteční, mohou pramenit i z obavy o bezpečnost účastníků afrického maratonu.

„Třeba se v nějaké oblasti semele něco podobného, jako byly vraždy o Vánocích a pořadatelé tam konvoj jednoduše nepustí. Nebezpečím je i počasí. Přijdou písečné bouře, v jedné etapě se poztrácí kvantum motorkářů a jury druhý den rozhodne, že se nepojede, protože si neodpočinuli. Existují totiž předpisy, že musí být minimální čas na spánek,“ upozorňuje Kalina.

A podobných zádrhelů se prý může vyskytnout celá řada. „Když některé těžké etapy vypadnou, soutěž zeslábne, ztratí náboj. Ti, co už byli na dně fyzicky nebo s technikou, si odpočinou, pospravují, co můžou, a klidně mohou znovu zaútočit. Kdyby se ale jelo pořád, tak by to bylo těžko možné.“ Češi nejsou žádní dobrodruzi Početná česká účast pramení podle Kaliny z určité módy zdolat tak těžkou trasu. „Na druhou stranu ale všichni berou závod velice seriózně a jsou to vesměs fundovaní závodníci. Nejedná se o žádné dobrodruhy, kteří se před pár lety objevili na startu, ale do Dakaru nedojeli,“ uzavřel.

Obrázek

Trasa 30. ročníku Rallye Dakar

Jede se 15 etap o celkové délce 9273 km, z toho je měřených úseků 5736 km

vítězové minulého ročníku

motocykly: Cyril Despres (Fr./KTM)

automobily: Stéphane Peterhanzel, Jean-Paul Cottret (oba Fr./Mitsubishi)

kamiony: Hans Stacey (Niz.), Charly Gotlib (Bel.), Bernard der Kinderen (Niz./MAN)

Aleš Loprais (28)

v kategorii kamionů

bude obhajovat bronz

Tomáš Tomeček (37)

český řidič kamionů

s největšími zkušenostmi

Martin Macek (39)

loni vybojoval místo v továrním

týmu Yamaha Europe

Josef Macháček (50)

matador na čtyřkolce

jede Dakar posedmé

česká účast v letošním ročníku

motocykly: 19 - Martin Macek (Yamaha),

42 - David Pabiška (KTM),

44 - Dušan Randýsek (Yamaha)

čtyřkolky: 250 - Josef Macháček (Yamaha)

automobily: 388 - Miroslav Zapletal, Miloslav Janáček (Mitsubishi),

389 - Petr Procházka, Vladimír Nemajer (Mitsubishi)

kamiony: 602 - Aleš Loprais, Ladislav Lála, Milan Holáň (Tatra),

604 - Andre de Azavedo (Braz.), Jaromír Martinec, Justo Maykel (Braz./Tatra),

613 - Tomáš Tomeček, Vojtěch Morávek, Radomír Smolka (Tatra),

616 - Martin Macík, Josef Kalina, Jaroslav Valtr (Liaz),

672 - Marek Spáčil, Jiří Žák, Zdeněk Němec (Liaz),

683 - Robert Randýsek, Petr Zábranský, Martin Mikulenčák (MAN)

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...