130 let

Holly v. Bolly: filmy bojují o Indii

Česko

Žádný Avatar, ale revuální tance. Takový je vkus indického diváka. Teď se do něj skouší trefit i hollywoodská studia.

BOMBAJ / LOS ANGELES Americká filmová studia z Hollywoodu zavětřila perspektivní odbytiště pro své snímky.

Zkouší prorazit na nejplodnějším filmovém trhu na světě – v miliardové Indii. Studia jako Twentieth Century Fox, Walt Disney nebo Warner Bros. využívají ve velkém místní talenty k natáčení filmů v hindštině.

Jenomže filmy z produkce Hollywoodu, které na indickém subkontinentu vznikají, se těm americkým moc nepodobají. Filmaři totiž dobře vědí, že se snímky plnými speciálních efektů v Indii neuspějí.

Indičtí diváci vyžadují několikahodinové sladkobolné příběhy s písněmi a tanci. Tuto poptávku dosud plně uspokojovala tamní forma filmového průmyslu, známá pod parafrázovaným jménem Bollywood. Například nedávný světový trhák Avatar zaznamenal v druhé nejlidnatější zemi světa slabší odezvu.

Ve hře je pro americké filmaře mnoho. Loni se v Indii prodalo 3,2 miliardy vstupenek do kina, což je více než dvojnásobek toho, kolik se prodá ve Spojených státech a Kanadě dohromady.

Americká a kanadská kina navíc trápí neustále klesající tržby. Zatímco loni utržila kina v těchto zemích 1,41 miliardy dolarů, v roce 2002 to bylo 1,57 miliardy dolarů. Za stejné období se přitom cena vstupenek zvýšila o 3,7 procenta.

Naproti tomu v Indii by měly podle společnosti PricewaterhouseCoopers tržby z prodaných vstupenek vzrůst z letošních 87,8 miliardy rupií (téměř 39,5 miliardy korun) na 130 miliard rupií (58,4 miliardy korun) v roce 2013. „Hollywoodská studia si uvědomují, že pokud chtějí zvýšit své příjmy, tak musí bojovat, tak jako v Americe,“ řekl Mike Ellis, šéf asijsko-tichomořské pobočky organizace Motion Picture Association, zastupující zájmy amerického filmového průmyslu. „Skoro všechna hollywoodská studia jsou již v Indii,“ dodal.

O tom, že se Hollywoodu v Indii daří prorazit, svědčí to, že zatím nejúspěšnějším letošním filmem v Indii se stal snímek „My Name is Khan“. Ten společně s dvěmi indickými partnery natočila společnost Fox-Star Studios, kterou vlastní stejně jako americké filmové studio Twentieth Century Fox mediální magnát Rupert Murdoch.

Film natočený v hindštině a angličtině vypráví příběh muslimů v San Francisku v době útoků 11. září 2001. My Name is Khan zatím vydělal 23 milionů dolarů, což je jen o tři miliony méně, než kolik utržil Avatar od svého uvedení v Indii. Podle generálního ředitele Fox-Star Studios Vijaye Singha plánuje studio natáčet až šest indických filmů ročně. Nezahálí však ani další hollywoodská studia. Disney již v 2008 uvedl na plátna kin animovaný film v hindštině Roadside Romeo. Firma se však chce zaměřit i na regionální jazyky, jako je tamilština nebo telugština. V březnu oznámil Disney natáčení prvního filmu v telugštině, třetím nejpoužívanějším indickém jazyce, jímž mluví lidé ve státu Ándhrapradéš.

Warner Bros. uzavřelo dohody s indickými partnery na natočení tří filmů v hindštině a několika filmů v jiných regionálních jazycích.

***

DVA FILMOVÉ SVĚTY Hollywood Počet filmů 463 (2008)

tržby kin (USA + Kanada v roce 2009) 1,41 miliardy dolarů (téměř 29,57 miliardy korun) průměrná cena vstupenky do kina 7,5 dolaru (157 korun)

Bollywood Počet filmů 229 (2008)

tržby kin (celá Indie v roce 2009) 87,8 miliardy rupií (téměř 39,5 miliardy korun) průměrná cena vstupenky do kina 25 rupií (11 korun)

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás