Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Holt taková partnerská peklíčka

Česko

Ve svém novém filmu Mamas & Papas používá Alice Nellis úplně opačné postupy než ve svých předchozích Tajnostech. Namísto životných postav jí ale opět vycházejí pouze sociální konstrukty.

Téma rodičovství je jednou z konstant v tvorbě scenáristky a režisérky Alice Nellis. Ještě nikdy však v její tvorbě nefigurovalo tak prominentně jako v případě jejího příznačně nazvaného filmu Mamas & Papas.

Nellis tu na rodičovství nahlíží z mnoha úhlů prostřednictvím celé řady postav. Je tady padesátnice Irena, která tragicky přijde o malou dceru. Mladý pár, který nechtěně otěhotní. O něco starší dvojice, které se otěhotnět naopak nedaří. A ukrajinští manželé, již sotva uživí své děti – a třetí už je přitom na cestě.

Záměr uchopit téma komplexně však nevychází. Namísto životných postav Nellis na plátno sází sociální konstrukty, figurky vycucané z prstu, které navíc trpí scenáristickými naschvály: například Irena prostě musí být lékařkou v oboru asistované reprodukce a kvůli několika banálním potápěčským metaforkám si nemůže katarzi odžít doma u rybníka, nýbrž v Egyptě. Agresivně sobecké ženy Problém je také v tom, že postavy jsou většinou nesympatické. Muži vycházejí jako slaboši, ňoumové nebo upozadění trubci, ženy zase jako agresivně sobecké bytosti. „Nechci, abys mě přemlouval, a nechci se o tom vůbec bavit,“ odbude třeba těhotná Pavlína diskusi s otcem svého dítěte. A i když by jeden se Zuzanou pološílenou touhou po potomkovi rád soucítil, po několika hysterických scénách mu začne být prostě protivná.

Nakonec selhává i metoda, kterou Alice Nellis pracuje. Zatímco v Tajnostech volila cestu extrémně poetizujících vsuvek, jež měly ilustrovat vnitřní stavy hlavní ženské hrdinky, tentokrát jde opačnou cestou maximálního realismu. Hercům nedala ani přesný scénář a nechala je improvizovat. Výsledným efektem však nejsou civilnost a autenticita, nýbrž mumlající lidé neschopní dát dohromady větu. Pečlivě vybraný herecký ansámbl (Zuzana Bydžovská, Martha Issová...) tak přichází často vniveč.

Nellis režírovat umí, jak dokazuje například ve scénách s velvyslankyní (vynikající Zuzana Kronerová) – mimochodem jedinou postavou filmu, která má nějaký „vnitřek“ a nese si v sobě tajemství. Sama si ale svázala ruce neživotným scénářem. Každý silný moment je zaplacený hromadou hlušiny. K sympatičnosti filmu nepřispívá ani to, že v něm režisérka jako ve svých předchozích filmech prezentuje partnerskou nevěru jako něco konvenčního, na co mají (většinou) ženy v podstatě nárok.

Mamas & Papas jsou film studený a vykonstruovaný. Něco je zkrátka špatně, když nejpůsobivější moment snímku o mezilidských vztazích představuje scéna uspávání psa na veterině.

***

Mamas & Papas

ČR 2010 Scénář a režie: Alice Nellis Hrají: Zuzana Bydžovská, Martha Issová, Filip Čapka, Zuzana Čapková, Václav Jiráček, Zuzana Kronerová a další Premiéra: 15. 4. 2010

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Víme, co se děje: Novinky v asistované reprodukci od ledna 2022
Víme, co se děje: Novinky v asistované reprodukci od ledna 2022

Od letošního roku platí nová pravidla ohledně asistované reprodukce. Prodlužuje se doba, kdy žena může podstoupit umělé oplodnění hrazené...