130 let

Hon na nájemce i zákazníky je rafinovanější

Česko

Ještě před pár lety si velká nákupní centra mnula ruce nad pohádkovými zisky, dnes řada z nic bojuje o přežití.

Musí proto vymýšlet nové a nové triky, jak přilákat zákazníky.

PRAHA Obchodní centra nesmí polevit v nepřetržitých marketingových kampaních, aby nesešla z očí a mysli zákazníků. Bez zákazníků přijdou o ty nejlepší nájemce, kteří se raději přesunou jinam. A bez oblíbených značek a dostatku nájemců může centrum zavřít.

Boj o zákazníky je čím dál tvrdší. „Na českém trhu je v rámci obchodních center velká konkurence. To zvyšuje tlak na naše úsilí,“ připouští generální ředitelka Paláce Flóra Asy Levitin. Jinými slovy obchodníci se musí pořádně ohánět, aby na trhu uspěli.

Pokud si to vedení obchodních domů může dovolit, vybírá si přednostně nejznámější značky. Jak podotýká Ilan Kalimi, generální ředitel AFI Paláce v Pardubicích, neméně důležitý je samozřejmě také vhodný mix nájemců, aby zákazník našel v centru své oblíbené značky a obchody, v nichž bude rád nakupovat.

Takřka samozřejmostí jsou už dnes doplňkové služby zákazníkům, které nakupování spojují se zábavou, například restaurace či kina.

Nákupní centra ovšem čím dál častěji sahají i po jiných nástrojích, jak přilákat zákazníky. Výjimkou dnes nejsou například módní přehlídky. „Naše hlavní aktivity jsou orientovány především na módní show, které nejvíce působí na prodej,“ tvrdí Levitin.

V prostorách obchodního centra se například chystá i sportovní závod. Jedná se o sjezd na horských kolech na čas.

Kdy ani reklama nepomůže I přes veškerý možný marketing se některá centra potýkají s nezájmem zákazníků. Důvodem je v prvé řadě špatné umístění.

První velké obchodní centrum v Praze na Černém Mostě, které vzniklo před třinácti lety, se zpočátku mohlo radovat z přílivu nákupuchtivých zákazníků. S přibývající konkurencí se však situace změnila. Lidé už nejsou ochotni jezdit za nákupem i zábavou tak daleko, i když je obchodní centrum u stanice metra.

Co teprve obří projekt Šestka, který vyrostl v polích na úplné periferii Prahy u ruzyňského letiště. Tam sice byla zřízena speciální autobusová linka zdarma, ale nákupní centrum stále bojuje s vysokou neobsazeností svých prodejních ploch.

Nevýhodná lokalita se stala osudnou i pro Galerii Butovice, jež vyrostla přímo mezi dvěma velkými úspěšnými obchodními komplexy: Metropolí Zličín a Novým Smíchovem na Andělu. Celé její první patro zeje prázdnotou.

Obchodní centrum Stodůlky dopadlo ještě hůř. Kvůli nedostatku zákazníků se z něj stáhl největší nájemce, řetězec Tesco. Následovali další. Nedávno volnou budovu obsadil alespoň prodejce nábytku XXXLutz.

***

Nákupní centra v problémech

OC Stodůlky — Z nákupního centra v pražských Stodůlkách se stáhli nájemníci. Osud budovy pak zachránila nábytkářská firma XXXLutz.

Galerie Butovice – Obchodní centrum zavřela celé první patro, nemá pro ně nájemce.

Galerie Moda – Mělo to být největší outletové centrum, nedaleko pražského letiště. Majitelé však zjistili, že pro další outlet už není poptávka, a tak zatím neotevřeli.

OC Šestka – Centrum se potýká s nedostatkem zákazníků, a to kvůli své špatné poloze.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás