Čtvrtek 27. ledna 2022, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Horské úseky si vybírají daň

Česko

Pondělní etapa z La Sereny do Copiapa přinesla tradiční obraz letošního Dakaru – rozbíjení techniky a posádek. Těžko byste v bivaku hledali někoho, komu se líbila – závodníci i jejich stroje dostali opět co proto a mechanici měli až do rána o zábavu postaráno. Kamenité horské úseky si nekompromisně vybíraly svou daň a na autech odcházejí věci, se kterými na „afrických“ Dakarech nebyly nikdy problémy.

Milan Holáň z Loprais týmu shrnul ještě začerstva své pocity z poslední etapy výmluvnými slovy: „Strašná, otřesná, hrozná, nejhorší, co existuje.“

Nebyl to pro české barvy ten nejšťastnější den. Tomáš Tomeček na prvním kontrolním bodě vedl, o pár kilometrů dál v zatáčce na kluzkém asfaltu poslal svou tatru v kotrmelci do dvoumetrové propasti. Hned několik trucků pomáhalo vyprostit Tomáše z kabiny, která byla na straně řidiče téměř a půl metru těsnější. Řidiče odvezla helikoptéra do nemocnice na preventivní vyšetření. Večer se již naštěstí pomlácený Tomáš vyskytoval v bivaku.

Zbytku jeho posádky připadl smutný úkol počkat u zdemolovaného auta, pro které vyrazil asistenční kamion. Posádky zasahujících kamionů se dohodly, že na sebe počkají na CP2 a odsud po dohodě s organizátory odstartují „nový“ závod. Gerard de Rooy čekal zhruba pět minut, než dorazil Kabirov s kamazem. Ten však vzápětí pokračoval, a tak se jej vydal Holanďan stíhat... V cíli se navíc de Rooy dozvěděl, že za kolegiální pomoc Tomečkovi mu nebude odečten čas, protože podle regulí se takto postupuje pouze v případě dvou prvních pomocníků.

V tomto případě se však jednalo o těžkou havárii kamionu, a de Rooy je navíc ve hře o vítězství. Doufejme, že podobná rozhodnutí organizátorů úzkostlivě lpět na pravidlech v okamžicích, kdy může jít o život, nebudou znamenat, že jezdci nebudou raději zastavovat vůbec.

Koneckonců problémy s pomáháním měl i Marek Spáčil, když dvě etapy zpět pomáhal tahat Aleše Lopraise ze soliska. Aby toho nebylo málo, tak se dnes potloukli i český motorkář David Pabiška a Oldřich Bražina se čtyřkolkou. Zapadla naše novinářská navara za volantem s Karlem Lopraisem. Odešel nám přední náhon a během pár okamžiků jsme byli zakopáni téměř po dveře. Naštěstí jsou místní velmi ochotní, a během pár minut jsme tak byli zpět na pořádné cestě.

O autorovi| Ladislav Lála, komentuje pro LN Rallye Dakar Autor jede v doprovodném voze Loprais Tatra Teamu

Autor:

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...