Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Hradiště s jedničkami a nulami

Česko

Letní filmová škola se v závěru věnuje digitalizaci a Bélovi Tarrovi

LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA UHERSKÉ HRADIŠTĚ Jedním z velkých filmových témat letošního roku je digitalizace. Věnovaly se jí například i Otázky Václava Moravce vysílané z festivalu v Karlových Varech. Vyhnout se jí nemohla ani právě probíhající Letní filmová škola v Uherském Hradišti.

Ve čtvrtek proběhlo na téma digitalizace pásmo přednášek a diskusí, které se účastnil expert Petr Vítek, provozovatel webu www.digitalnikino. cz. Představil aktuální stav a perspektivu digitalizace tuzemských kin a nabídl konkrétní postup, jak kina digitalizovat. Své zkušenosti přinesli i sami kinaři - například z biografu v Jablonci nad Nisou. Trendy v digitální distribuci popsal Aleš Danielis ze společnosti Bontonfilm, který se také účastnil debaty s distributory.

Digitalizovat kino znamená připravit je na zavedený kodifikovaný standard, jenž plně nahrazuje projekci z filmového pásu. „V této chvíli je pro kinaře nejdůležitější sbírat informace, aby co nejlíp věděli, jak digitalizaci provést,“ říká Vítek. „Protože ta technologie je u nás nová, kinaři zatím tápou. Vzdělání je klíčové. Pokud do dvou tří let nepřejdou na digitální standard, jejich kina nejspíš zaniknou. Je to nezvratný proces,“ dodává.

S digitalizací kin souvisí i restaurování filmových klasik a jejich převod do elektronického formátu. V Hradišti byly v pátek představeny slovenské a polské modely, stejně jako konkrétní příklad z české kinematografie. Vznik unikátního projektu Restaurované filmy Jana Špáty osvětlil producent Richard Němec. „Zatím jde o jediné české zdigitalizované filmy vůbec,“ říká Němec. Průkopnický projekt, oceněný na Českých lvech coby nejlepší audiovizuální počin roku 2009, vznikl z iniciativy jeho a blízkých Jana Špáty.

„Nejtěžší bylo, že u nás neexistoval podobný případ, ze kterého bychom mohli čerpat zkušenosti. Neodhadli jsme náročnost celého projektu, vše bylo nakonec mnohem složitější a dražší. Hlavním smyslem digitalizace filmového dědictví není archivace, ale jeho zpřístupnění publiku,“ vysvětluje producent. Zpřístupňování českého filmového dědictví se týkala i včerejší beseda DCP utopie?, jíž se účastnila například Ředitelka odboru audiovize ministerstva kultury Helena Fraňková.

Ve čtvrtek proběhl tradiční fotbalový zápas organizátorů za kinem Hvězda. Zpestřil ho živý komentář komentátorské legendy Karola Poláka, který na Letní filmovou školu přijel coby host spojený se sekcí Fotbalová horečka. Poté Uherské Hradiště zalila průtrž mračen, na což nejvíc doplatili návštěvníci večerního koncertu polských Iowa Super Soccer a tuzemské skupiny Please the Trees pod širým nebem. Druzí jmenovaní odpoledne doprovodili projekci obskurního snímku Václava Kubáska Záhadný případ Galginův z roku 1923.

Závěrečným hostem Letní filmové školy je maďarský režisér Béla Tarr, kterému LFŠ připravila retrospektivu. V pátek mohli diváci absolvovat jeho lekci filmu (masterclass). Před projekcí svého snímku Werckmeisterovy harmonie pak autor, jenž na festivaly záměrně většinou nejezdí, převzal výroční cenu Asociace českých filmových klubů.

Jedinými tuzemskými zdigitalizovanými snímky jsou dokumenty Jana Špáty. Průkopnický projekt získal loni Českého lva.

O autorovi| Vojtěch Rynda, zpravodaj LN v Uherském Hradišti

Autor: