130 let

Nová část Pražského okruhu, sjezd na Strakonice | foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Hříchy okruhu: 'dodělávky' za 4 miliardy a nejdražší pumpa v Česku

Česko
  •   17:48
PRAHA - Nejvyšší kontrolní úřad si posvítil na stavbu pražského okruhu a zjistil, že stát za něj zbytečně vyhazuje miliardy korun. Server Lidovky.cz ze zprávy vybral tři případy, které dobře dokládají, jak se při stavbě plýtvá.

Příběh první: dodělávky za čtyři miliardy
Vícenáklady prodražily stavbu okruhu v úseku Vestec - Lahovice o částku přes čtyři miliardy korun, tedy o neuvěřitelných 91 procent. Žádný dodatek ke smlouvě, žádné zadávací řízení na výběr dodavatele stavby.

Podle NKÚ správce silnic a dálnic porušil zákon o veřejných zakázkách. "Pokud jsou vícenáklady nad 20 procent původní ceny, mělo by se vypsat nové zadávací řízení. Protože to neupravili smluvně, vyhnuli se tomu," vysvětlil serveru Lidovky.cz člen kolegia NKÚ Jiří Adámek. Tímto trikem však ředitelství porušilo jiné ustanovení zákona o veřejných zakázkách, které nařizuje, že mohou zakázky zadávat pouze na základě písemné smlouvy.

Adámek se pozastavuje ještě nad další okolností případu. "Některé vícepráce byly odpovědným zaměstnancem ŘSD dokonce schvalovány až po realizaci," upozorňuje. Stát přišla tato "jízda" na 4,1 miliardy.

ČTĚTE TAKÉ:

Příběh druhý: nejdražší pumpa v Česku
Rozum zůstává stát i nad cenou, za kterou ŘSD vykoupilo pozemky, kde leží mimoúrovňová křižovatka okruhu a dálnice D1. Pozemek vlastnila společnost Greyhound Company, v roce 1997 na něm postavila čerpací stanici a pronajala ji firmě Shell. Původní stavební plány počítaly se zachováním pumpy.

"ŘSD však řešení mimoúrovňové křižovatky změnilo tak, že na pozemcích, na kterých stál mj. areál čerpací stanice, měly být umístěny dvě větve mimoúrovňové křižovatky. Čerpací stanice již nemohla být provozována a byla určena k demolici," popisuje zpráva.  Ředitelství nabídlo cenu 43 milionů, firma však odmítla a přišla se znaleckými posudky, které určily hodnotu pozemků na 632 milionů.

Nejdražší benzina v Česku.

"Zajímavý je tam ten šílený rozptyl znaleckých posudků," upozorňuje Adámek. Vyvlastňovací úřad v Říčanech si kvůli tomu dokonce nechal zpracovat revizní posudek, jenže znalec poukázal na svoji podjatost. Další analýza již nevznikla a loni stavební úřad benzinku vyvlastnil za 300 milionů, tedy 30 867 Kč za metr čtvereční. Znalci přitom ocenili podobné pumpy na řádově nižší částku.

Příběh třetí: most pro neexistující srnce
Přehnaně "pečlivé" postupoval podle NKÚ správce silnic v případě biokoridoru u Vestce. Původně měl most přes dálnici být široký 26 metrů, později 40, jenže ve skutečnosti vznikl most široký 50 metrů. "Proti mostu o šířce 40 metrů tak vynaložilo ŘSD o 16 milionů korun více," uvádí zpráva kontrolorů.

Ředitelství se ohánělo tím, že stavbou chtělo umožnit bezpečný přechod pro volně žijící srnce. Háček je v tom, že v místě se nevyskytují. "Podle dokumentace pro územní řízení je v dotčeném území migrace srnce nevýznamná," píše se ve zprávě. Ani to však ŘSD nezabránilo, aby takto rozšířilo další čtyři mosty za 35,5 milionu korun.

Srnec (ilustrační foto)

Podle podkladů ministerstva dopravy z roku 2001 měla být výstavba silničního okruhu Prahy dokončena do roku 2008 s náklady 48,23 miliardy korun. "V době kontroly bylo z celkové délky 83 km zprovozněno 41 km v úsecích Satalice - Běchovice a D1 - Ruzyně, vynaloženo bylo již 34,818 miliardy Kč. Termín dokončení není závazně stanoven," uvedl NKÚ. Správce silnic a dálnic předpokládá dokončení kolem roku 2020 a celkové náklady na výstavbu mají přesáhnout 106 miliard Kč. Kontrola byla prováděna od června 2011 do letošního ledna.

Autor: ogo
  • Vybrali jsme pro Vás