Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První hromadná žaloba. Nezisková organizace žaluje výrobce dětského nábytku

  15:54
Nezisková organizace OnlineMediator.cz podala hromadnou žalobu na firmu Postýlkov z Chrudimska, která podle ní nedodala desítkám zákazníků objednaný a zaplacený dětský nábytek. Podle ředitele organizace Tomáše Večla je to první hromadná žaloba v ČR od počátku platnosti příslušného zákona.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

K žalobě se mohou přidat i další poškození, uvedl ve středu Večl v tiskové zprávě. Firmu se zatím nepodařilo kontaktovat.

„Taková (hromadná) žaloba má řadu výhod – jedno soudní jednání, jedny náklady a taky stejné rozhodnutí pro všechny. Vzhledem k počtu poškozených společností Postýlkov jsme se rozhodli tuto novinku využít v praxi,“ uvedl Večl.

Podle něj by o přípustnosti žaloby měl v blízké době rozhodnout Městský soud v Praze, který je určen pro projednávání těchto žalob. Současně by měl stanovit lhůtu, dokdy se k ní budou moci připojit další poškození. Ti už nyní mají vyplnit kontaktní formulář na webu, doplnil Večl.

„Společnost Postýlkov s. r. o. uzavírala se zákazníky smlouvy o dílo, zejména na výrobu dětského nábytku, a vyžadovala stoprocentní zálohu předem. Ve většině případů však nábytek nedodala ani po opakovaných urgencích. Společnost navíc nábytek nabízela i v době, kdy na ni bylo vedeno exekuční řízení a řada zákazníků odstupovala od již dříve uzavřených smluv. Ani jim nebyly zaplacené zálohy vráceny,“ odůvodnil podání žaloby ředitel neziskové organizace.

Podle informací z Veřejného rejstříku byl na firmu letos v létě podán exekuční příkaz na téměř 144 tisíc korun.

Zákon umožňující hromadné žaloby, v rámci kterých mohou spotřebitelé a drobní podnikatelé vymáhat své nároky společně, podepsal prezident Petr Pavel letos v červnu.

Do té doby možnost hromadných řízení v Česku neexistovala, k jejich zavedení nutila ČR unijní směrnice z listopadu 2020. Zákon o hromadném občanském řízení soudním se vztahuje na spotřebitelské spory, které vznikly po 24. listopadu 2020, tedy od účinnosti evropské směrnice.

Ministerstvo průmyslu a obchodu loni informovalo, že pověřilo Spotřebitelského ombudsmana – OnlineMediatora.cz mimosoudním řešením spotřebitelských sporů v oblastech, kde není dána působnost Českého telekomunikačního úřadu, Energetického regulačního úřadu a finančního arbitra. OnlineMediator na svém webu uvádí, že náklady na řešení problémů spotřebitelů pokrývá prostřednictvím grantů, darů a jiných přidružených aktivit.

Autoři: ,