Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Huml je tváří reklamy. Přitom je poslanec

Česko

ČESKÉ BUDĚJOVICE Nově zvolený poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml propaguje prodej ojetých aut jedné soukromé firmy, ačkoliv to zákon o střetu zájmů striktně zakazuje. Poslanci totiž ze zákona nesmějí dát za úplatu svolení k využití svého jména či podobizny ke komerčním reklamním účelům. Zdánlivě jednoduchý problém je ale mnohem složitější, než by se mohl zdát, a podle právníků možná ukazuje i na nedostatky v české legislativě.

Bývalý policista a dopravní expert totiž uzavřel řádnou reklamní smlouvu s firmou před šesti měsíci, tedy v době, kdy ještě vůbec nemohl tušit, zda se stane poslancem. Protože ale smlouva platí na rok, nabízí se otázka, zda může Huml dalšího půl roku propagovat prodej aut i jako zákonodárce.

„Já se sám musím poradit s právníky, ale jsem přesvědčen, že nic neporušuji. Tu smlouvu jsem uzavřel před půl rokem, tedy nikoliv jako poslanec,“ řekl LN Huml. „Osobně se proto domnívám, že smlouvu mohu nechat doběhnout. Ale znovu opakuji, že se raději zeptám právníků,“ uvedl Huml.

Argumentuje i tím, že reklamní spolupráce s firmou Andy – Auta nespočívá ryze v nějaké přímé propagaci, ale týká se spíše poradenství.

Humlova fotografie sice vévodí internetovým stránkám firmy, po rozkliknutí odkazu ale Huml doporučuje, jak se vyhnout problémům při koupi ojetého automobilu. Přesto se ale jedná o druh reklamy, na kterou nynější poslanec uzavřel smlouvu a dostal za ni zaplaceno.

Pražský právník Filip Winter, který se specializuje na reklamní právo, se přitom domnívá, že by Huml čistě teoreticky mohl svůj smluvní vztah s firmou vypovědět, aniž by mu za porušení smlouvy hrozily nějaké sankce. „Jmenuje se to odborně nemožnost plnění. Jako kdybyste slíbil třeba vykopat příkop a mezitím si zlámal ruce,“ uvedl Winter. Otázkou ale podle něj zůstává, zda by se Humlovi podařilo prokázat „nemožnost plnění“ v souvislosti s jeho zvolením poslancem. „Tuto otázku zákon nijak nespecifikuje,“ uvedl Winter. Osobně je ale přesvědčen o tom, že zákon o střetu zájmů je už v pasáži o zákazu poskytování reklamních služeb ze strany veřejných funkcionářů vyčpělý a nemá rozumné opodstatnění.

Původní záměr zákona byl totiž takový, aby veřejný činitel svou autoritu a všeobecnou vážnost nezneužíval k propagaci nějakého výrobku. „Jenže dnes použití funkcionáře v reklamě zřejmě žádný zvláštní propagační efekt nevyvolá. Možná právě naopak,“ tvrdí Winter.

Obecná vážnost a popularita politiků je u veřejnosti velmi nízká, minimálně v porovnání s populárními herci či sportovci. „Akademicky by se dokonce dalo spekulovat o protiústavnosti takového zákazu využití politiků v reklamě, protože pak by třeba známý reklamní herec nemohl být poslancem,“ domnívá se Winter.

Reakci předsedy Věcí veřejných Radka Johna se včera LN nepodařilo získat. Budoucí ministr dopravy za tuto stranu Vít Bárta ale uvedl, že se obrátí na ty členy předsednictva VV, kteří mají na starosti stranický etický kodex, aby k případnému střetu zájmů u Stanislava Humla zaujali nějaké stanovisko.

„Je to pro mě nová věc, ke které se nyní mohu těžko nějak detailně vyjádřit. Jsem ale přesvědčen o tom, že ať už bude stanovisko etické komise Věcí veřejných jakékoliv, pan Huml se k němu postaví čelem a bez vytáček,“ řekl LN Bárta.

Tváří reklamy se před osmi lety stal i prezident Václav Klaus, který se objevil na billboardu výrobce lyží. I když za tento druh reklamy nedostal zaplaceno, podle některých právníků také hlava státu porušila zákon. Advokát Kolja Kubíček totiž například přišel s názorem, že i když firma Klausovi nic nezaplatila, umožnila mu zdarma propagaci, vyčíslitelnou v penězích.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!