Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvSanace zamořené půdy a vody po havárii vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou bude trvat půl roku. Projekt, který předložila sanační firma Dekonta, bude schválen příští týden.
„Mám dobrou zprávu, že uzavření kontaminované zeminy a vod larsenovou stěnou funguje. Zároveň ale trvají důvody, které vedou k pokračování stavu nebezpečí. Dnes předložím vládě návrh o jeho prodloužení o třicet dní,“ avizoval Hladík.
Ten nynější platí podle původního rozhodnutí olomouckého hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO) do 27. dubna. Stav nebezpečí umožňuje rychlejší sanaci zamořené půdy a vody, snáze zamezí i vstupu veřejnosti do místa havárie.
Zda lovit ryby, ministerstvo teprve oznámí
„Do 15. května ministerstva oznámí, zda je možné v okolí havárie bez ohrožení zdraví lovit ryby či sklízet zeleninu ze zahrad,“ řekl Hladík. Sám předpokládá, že problém nebude.
Ministr dopravy Martin Kupka uvedl, že by v polovině května chtěli začít pracovat na obnově poškozené trati. „Znovu zprovozněna by tak mohla být v průběhu června,“ dodal. Podle něj však doba závisí i na počasí a dalších faktorech. „Rozhodně neohrozíme něčí bezpečnost,“ upozornil. Je třeba odtěžit také několik set tun půdy.
Nehoda se stala 28. února u Hustopečí nad Bečvou, kde vykolejil nákladní vlak s 17 cisternami benzenu. Požár zasáhl většinu z nich, každá přitom převážela zhruba 60 tun této nebezpečné chemikálie. Benzen se vsákl do půdy a dostal se i do nedalekého jezera, kde koncentrace překročily povolený limit až čtyřistakrát.
Kvůli riziku šíření podzemními vodami byly v terénu nainstalovány zábrany v délce 200 metrů. V oblasti nadále platí stav nebezpečí.
Policie rozšířila prověřování nehody a nově ji šetří i jako možné poškození a ohrožení životního prostředí z nedbalosti. Briefing ministerstva má představit aktuální informace o sanaci a dalším postupu krizového štábu.