Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Hvězda by si zasloužila důstojnější podmínky

Česko

Hned úvodní večer cyklu Ruské hvězdy světové scény skvěle doložil, že název není reklamní nadsázkou. Ruská sopranistka Anna Samuilová se v Praze představila poprvé. Měli jsme tak příležitost si ověřit, že nadšené superlativy nad její Taťánou na loňském Salcburském festivalu, Musettou v MET nebo Donnou Annou ve Scale jsou oprávněné.

I v Praze tato mladičká vycházející hvězda světových operních scén za klavírního doprovodu svého manžela pronikavě zazářila svou muzikalitou, plným lahodným nosným hlasem, citem pro různé styly, vynikající technikou, precizností i svěžím mladistvým půvabem. I na vymezeném prostoru recitálu navíc naznačila, že je také talentovanou herečkou, která umí postihnout rozdílné charaktery postav a jejich nálad. Massenetova Manon v jejím podání žhnula rafinovanou koketerií na dráždivé hraně mezi dívkou a ženou, z Gounodovy Julie sršela rozjásanost a okouzlující první dívčí zamilovanost. Ve Šperkové árii Markétky vygradovala úvodní plachost v opojení vlastní krásou a v Rossiniho Semiramidě zajiskřila perlivými koloraturami. Dárkem českému publiku byla Rusalčina árie o Měsíčku, kterou podala s kouzlem obestřeným tajuplností i nedočkavou touhou - a vynikající češtinou. O této roli prý sní; my si zatím můžeme jen představovat, jak báječná by byla její Mařenka, Jenůfa... Prezentovala se i jako kongeniální interpretka ruských romancí - Čajkovského a Rachmaninova, vypracovaných do nejmenších detailů.

Snad jen úvodní árie Mozartovy Fiordiligi vyzněla až příliš robustně - je ale otázkou, jak by působila v regulérním prostoru, kterým kostel Šimona a Judy s ohlušujícím dozvukem pro takový recitál rozhodně nebyl.

Anejen nevhodný výběr koncertního sálu ostře kontrastoval s profesionalitou a špičkovým uměním Samuilové. Hloupé chyby v programu, zmatky při úvodní prezentaci sponzorů, fotograf s vyzvánějícím mobilem vyrušující během celé produkce, „procházka“ členky štábu na pódiu při jedné z árií, ale především mentorské konferování jednotlivých částí programu na mikrofon, které znovu a znovu rozbíjelo báječnou atmosféru navozenou Samuilovou, zvýrazňovaly propast mezi špičkovým pěveckým uměním a provinčním amatérismem jakési školní besídky. Škoda. Věřme, že při dalších koncertech houslistky Aleny Bajevé 20. března, klavíristy Alexandra Melnikova 10. dubna nebo violoncellisty Alexandra Buzlova 21. dubna a závěrečném koncertu 19. května s klavíristou Alexandrem Gindinem tento až potupný a nedůstojný rámec nahradí regule a vkusnější podmínky.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Mohlo by vás zajímat