Úterý 28. června 2022, svátek má Lubomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Hýbej se, žádá projekt Natal

Česko

Elektronické hry se už od dob svého vzniku pojí s ovladači: joysticky, myšmi a podobně.

Podle vize Microsoftu však nic z toho už nebude potřeba – ovladačem se stane naše vlastní tělo.

Počítačové hry měly vždy pověst fyzicky velice pasivní zábavy. Jakmile se z herních automatů přesunuly do domácích počítačů a herních konzolí, stačily pro jejich ovládání pouze prsty, a tak není divu, že se nadměrné hraní považovalo za příčinu mnoha zdravotních obtíží souvisejících s nedostatkem pohybu.

Po celou dobu se však vývojáři hardwaru snaží poskytnout hráči co největší prožitek, což byl také jeden z důvodů pro vznik takzvaných virtuálních přileb. Ty obsahovaly dvě obrazovky těsně před uživatelovýma očima, což mu poskytovalo dojem pohybu ve virtuálním světě, který navíc ještě umocňovalo ovládání směru pouhým pohybem hlavy.

Tato herní periferie se však kvůli vysoké ceně a hmotnosti nikdy nezačala masově používat. Úspěch v odlišném přístupu k ovládání zaznamenala až konzole Wii firmy Nintendo, která přišla s relativně jednoduchým nápadem – herní ovladač bude mít zabudovaný polohový senzor. Díky tomu už není potřeba mačkat tlačítka, ale vykonávat příslušné pohyby. Tento způsob se ukázal zvlášť vhodný ve spojení s různými sportovními hrami (například golfovými simulátory).

Projekt Natal, který na herním veletrhu E3 představil minulý týden Microsoft, se však snaží jít ještě dál – úplně ruší jakékoli ovladače, jež by bylo nutné držet v ruce. Dosahuje toho pomocí RGB kamery, hloubkového čidla, širokospektrých mikrofonů a procesoru vyhodnocujícího vstupy. Pokud se uživatel ocitne v zorném poli Natalu, bude moci pro ovládání konkrétní hry použít jakýkoli pohyb těla, nebo dokonce řeč – vše bude záležet jen na tvůrcích daného titulu.

V současné době se testují podobné systémy, které však využívají pouze dvourozměrné kamery. Krom třetího rozměru přináší Natal navíc i schopnost rozumět lidským slovům, a údajně dokonce i emocím, s jakými jsou vyřčeny. Rozlišení kamer umožní sledovat také mimiku obličeje.

Kombinací všech výše popsaných systémů by mělo být možné ovládat zcela nový druh her. Navíc odpadne nutnost se učit ovládání, které se má stát s příchodem Natalu stejně jednoduché a přirozené, jako je běžný život. Vývojářům se tím navíc otevřou zcela nové a neprobádané obzory interaktivní zábavy.

Natal bude fungovat jako přídavný ovladač pro konzoli Xbox 360. Microsoft však zatím nesdělil, kdy začne s jeho výrobou a jakou u něj odhaduje cenu.

***

Systém údajně rozumí lidským slovům, a dokonce také emocím

Autor:

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!