Čtvrtek 9. prosince 2021, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Hypermarkety? Je čas na změnu

Česko

PRAHA Donedávna rostly v zemi jako houby po dešti.

Jenomže dnes už podle realitních expertů není prostor pro další expanzi obřích nákupních center.

Do budoucna by se místo „hangárů“ se zbožím měly ujmout spíš v minulosti tradiční nákupní třídy s menšími specializovanými obchody na potraviny či ošacení.

Dokonce i již existující nákupní centra, která nejsou příliš úspěšná, by měla být do budoucna předělána. Podle vedoucího oddělení Consulting & Research v mezinárodní poradenské společnosti DTZ Martijna Kanterse již pouhé nakupování lidem nestačí. Chtějí podle jeho slov „něco zažít“.

Kanters se domnívá, že šanci na úspěch mají v Česku hlavně menší specializované obchody, například v oblasti nábytku nebo spotřební elektroniky.

Mnohá stávající nákupní centra, kterým zoufale chybějí zákazníci, podle Kanterse potřebují změnu. Bude to ale velmi náročný proces. Jaká konkrétní centra se přestavbě nevyhnou, realitní expert neuvedl.

Jako příklad neúspěšného projektu ovšem zmínil obchodní centrum v centru Liberce. „Problém je v tom, že byla v malé spádové oblasti postavená velká nákupní galerie. V Liberci jsou bohužel určité zájmy, které jsou v rozporu s realitou,“ podotkl Kanters.

Hospodářská krize v Česku podle konzultantské firmy DTZ urychlila rozevírání nůžek mezi úspěšnými centry s plnou obsazeností a projekty, které byly v problémech ještě před vypuknutím recese. Z prodejců z Česka odešly například značky Top Secret, Conbipel nebo Monton, jiní vlastníci, jako je OP Prostějov, Kanzelsberger, ElectroWorld Tábor nebo Bluestar Café zavřeli nevýdělečné prodejny. Podle Tomáše Beránka z oddělení zajišťování pronájmů nákupních center mezinárodní poradenské společnosti CB Richard Ellis jsme trend přesunu obchodních aktivit do obchodních center a následný návrat zpět do nákupních tříd v centru měst mohli sledovat již v západní Evropě. „Něco podobného můžeme očekávat i u nás. Otázkou zůstává, kdy k tomuto návratu dojde. To ale neznamená, že již není prostor pro nové kvalitní projekty,“ dodal Beránek.

Podle průzkumu DTZ je v Česku do roku 2020 ještě prostor pro pět milionů metrů čtverečních maloobchodních ploch, nikoli však pro velká nákupní centra, ale právě pro menší obchody.

Ondřej Novotný z poradenské společnosti King Sturge má na to trochu jiný názor: „Nelze očekávat razantní nárůst počtu koupěschopných obyvatel v ČR. Spíše lze očekávat růst spotřeby domácností a tedy růst maloobchodních tržeb na obyvatele,“ řekl Novotný s tím, že s odkloněním výstavby od klasických nákupních center do jisté míry souhlasí.

Budou podle jeho názoru vznikat především retailové parky a obchody maloobchodních řetězců.

Autor:

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!