Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Impérium newyorského starosty

Česko

EKONOMICKÝ DIÁŘ Kdyby se zítra spojily redakce amerických deníků New York Times a Wall Street Journal, pořád by měly o patnáct procent méně redaktorů než agentura Bloomberg. Bývalému šéfovi obchodníků s akciemi ve společnosti Salomon Brothers se tak podařilo to, nad čím si dnes lámou hlavu velké vydavatelské společnosti po celém světě. Michael Bloomberg zachránil profesi novináře. Zatímco novinám klesá náklad a vydavatelství si nevědí rady s internetem, kde vystavují zprávy svých reportérů zcela zdarma, Bloomberg si za své zpravodajské a datové terminály účtuje osmnáct set dolarů měsíčně a o zákazníky nouzi rozhodně nemá. Za přístup k informacím od více než dvou tisícovek novinářů mu platí více než dvě stě padesát tisíc předplatitelů.

Když ho v roce 1981 vyhodili ze Salomon Brothers a dali mu na cestu odstupné ve výši deseti milionů dolarů, nemohli tušit, že z nich v následujících osmadvaceti letech vyrobí šestnáct miliard dolarů. Na tuto částku loni odhadl Bloombergův majetek časopis Fortune a umístil ho na osmé místo v žebříčku amerických miliardářů.

Michael Bloomberg je tak jedním z mála světových boháčů, na něž ekonomická krize nedopadla. O jeho informace je zájem pořád. Zatímco velké americké noviny mají problém přesvědčit předplatitele, aby jim dali sto dolarů ročně, Bloomberg si od svých zákazníků ročně vezme minimálně osmnáct tisíc dolarů. Někdo tady asi něco dělá špatně.

Začátky Bloombergu sahají do roku 1982, kdy Michael Bloomberg založil společnost Innovative Market Systems. Jejím prvním zákazníkem se stala Merrill Lynch, která si objednala dvaadvacet datových terminálů a Bloomberg od ní dostal třicet milionů dolarů jako investici do rozjíždějící se firmy. V roce 1986 změnila název na Bloomberg a o rok později už měli její zákazníci pět tisíc terminálů.

Michael Blooberg přitom razí zásadu, že do třiceti let by měl člověk pouze sbírat zkušenost a má pracovat skoro zadarmo. Protože je podle něj správné v tomto věku trávit v práci skoro veškerý čas mimo spánku, člověk ani žádné velké peníze nepotřebuje. Sám Bloomberg se této zásady drží. Svou firmu založil ve čtyřiceti a starostou New Yorku se stal v devětapadesáti letech. Teď už má před sebou jen jedinou skutečnou výzvu - stát se americkým prezidentem. Když se mu to podaří, bude to podobný průlom jako vítězství Baracka Obamy. Žid z rusko-polské rodiny totiž zatím na prezidentský úřad v USA nikdy nedosáhl.

Předtím však asi ještě zachrání ekonomický týdeník BusinessWeek. Podle čerstvých zpráv se totiž Bloomberg přihlásil do tendru na nového majitele časopisu z portfolia vydavatelství McGraw-Hill. A jestli má někdo šanci BusinessWeek postavit na nohy, je to jenom Bloomberg.

O autorovi| Jaroslav Plesl zástupce šéfredaktora, e-mail: jaroslav.plesl@lidovky.cz ; Jaroslav Plesl zástupce šéfredaktora

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...