130 let

Industriální Zen Johna McLauglina

Česko

Zítra zahraje v pražské Lucerně John McLauglin v rámci festivalu Kytara napříč žánry. Přijíždí s projektem The 4th Dimension a deskou Industrial Zen.

Kytarista a skladatel John McLaughlin se objevil naposledy v Praze před dvěma lety ve Smetanově síni Domu umělců s uskupením Remember Shakti. Spojení s indickými hráči na počátku 80. let nebylo jen výsledkem vlivu, který na kytaristu měl guru Shri Chinmoi, ale i Lauglinova nadšení pro „archeologický“ výzkum lidové hudby celého světa. Původní akustická Shakti vydala „jen“ tři alba, ale vryla se do vědomí posluchačů nesmazatelně.

John McLaughlin (1942) začínal jako kytarový samouk, ale brzy na sebe upozornil jako kytarista se svébytným „feelingem“ a vytříbenou technikou.

Hrál blues i rock, ale etabloval se jako jazzový hráč a spolupracoval postupně stakovými osobnostmi, jakými byli Miles Davis, Carlos Santana, Wayne Shorter, Chick Corea, Sting, Jeff Beck, Jimi Hendrix, Al Di Meola či hvězda flamenka Paco de Lucia. Zlomovým momentem byla spolupráce s Milesem Davisem na desce Bitches Brew.

Jakkoli je slavné dvojalbum řízeno přísnou daviseovskou taktovkou, pozorný posluchač cítí energii Lauglinovy kytary, která by se ráda rozeběhla odvážněji a vlastním směrem. A právě k tomu dostal Laughlin tolik potřebný prostor ve svém vlastním a také nejslavnějším projektu, ve skupině Mahavishnu Orchestra.

Do světa flamenka V roce 1973 nahrává první sestava Mahavishny jiskřivě průzračnou desku s indickou spiritualitou také inspirovaným Carlosem Santanou (Love, Devotion and Surrender) a koncem roku se kapela rozpadá. Rok 1974 je ve znamení nového Mahavishnu Orchestra složeného z jedenácti muzikantů, na desce se také objevuje zpěv. Goodmana vystřídal fenomenální Jean-Luc Ponty a ke změně došlo i na ostatních postech.

Skupina nahrává desku Apocalypse v produkci George Martina s Londýnskou filharmonií, následuje Vision of the Emerald Beyond a Inner Worlds. Mezi lety 1984-86 vzniká ještě třetí seskupení, kde se objevuje basový kytarista Jonas Hellborg, se kterým a za doprovodu indického génia Triloka Gurtu, vytvoří Laughlin komorní trio. Následné období je charakterizováno množstvím různorodých projektů - např. výlet do světa flamenka, resp. dialog mezi flamenkem, jazzem a latinou.

Na středeční koncert v Lucerně přijíždí s projektem The 4th Dimension a má jít o předvedení hudby z desky Industrial Zen (2006). Zdánlivou jasnost informace kalí fakt, že ani jeden z hráčů, kteří McLaughlina doprovodí, na této desce nehraje. To by se dalo ještě pochopit, ale na CD účinkují další muzikanti, z nichž jeden zpívá jako Shankar Mahadevas v Dear Dalai Lama...

Tento informační šum však není nutně nedostatek. Je dobře, že koncert kytarového vizionáře je obestřen tajemstvím. Publikum se tak může těšit na jistě příjemné překvapení.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás