TORUŇ
Mezinárodní divadelní festival Kontakt, který se koná každoročně již od roku 1991 v polské Toruni, skončil v neděli 29. května vyhlášením festivalových cen. Ty zpravidla získávají přední evropští režiséři zvučných jmen - v minulých ročnících například Luk Perceval, Árpád Schilling, Victor Bodó nebo Alvis Hermanis.
Revoluce mezi krabicemi Letošní hlavní cenu si odnesl polský režisér Jan Klata (1973) za inscenaci hry Stanislawy Przybyszewské Případ Danton divadla Teatr Polski z Wroclawi. Klata si v Polsku i v zahraničí získal jméno provokativními interpretacemi polské i světové klasiky, ale i snahou o umělecké pojmenování nedávných polských dějin. V jeho Případu Danton se konec revoluce odehrává mezi kartonovými bednami a domky z laciného plechu, v revoluční ideály nevěří živá duše, revoluční hrdinové mají ošoupané paruky i charaktery a Marseillaisa zaznívá výhružně hraná na motorovou pilu... Další pozoruhodnou inscenaci přivezlo na letošní Kontakt maďarské Národní divadlo. Režisér Kornél Mundruczó (1975) za ni dostal Cenu pro nejlepšího mladého tvůrce festivalu, ale i herecký soubor by si zasloužil zvláštní cenu za absolutní profesionalitu, hereckou bezprostřednost a odvahu. Dramatizace Sorokinova fantaskního románu Led o podivném bratrstvu vyvolených v současné Moskvě předvádí s neobvyklou otevřeností řadu erotických a násilných scén. Ty ale nepůsobí samoúčelně, odkazují na obskurnost soudobé ruské reality a skládají se v groteskní podobenství o hledání smyslu života v zemi, jejíž historie ani současnost smysl nedává.
Hra pro čtyři herce a čtyři mikrofony Úspěchem pro české divadlo byla účast dvou našich souborů v hlavním soutěžním programu festivalu. Kafkův a Pařízkův Proces z Divadla Komedie překvapil polské obecenstvo, zvyklé na politické výklady Kafkova románu, civilním pojetím i celkovou subjektivizací příběhu. Inscenace Tiká tiká politika pražského souboru Boca loca lab v režii Jiřího Adámka (1977) se stala objevem festivalu a získala Cenu za originální divadelní výraz.
Boca loca lab je prvním českým držitelem ceny v celé historii Kontaktu. Na české scéně je průkopníkem formy théatre musical, ve kterém se prolínají hudební a divadelní principy. Zvukovou kompozici pro čtyři herce a čtyři mikrofony Tiká tiká politika spojovala se špičkovými inscenacemi festivalu odvaha hledat vlastní, originální divadelní cestu a precizní provedení.
O autorovi| KAMILA ČERNÁ (od spolupracovnice LN v Polsku)