Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Inzerenti na digitální svět slyší

Česko

„Já myslím, že do těch malých srabských televizí nikdo z velkých inzerentů nepůjde,“ zazněl na nedávné konferenci Digimedia starší citát reklamního odborníka Jiřího Mikeše. Řeč byla o nových digitálních televizích a o tom, jaký podíl mohou získat na reklamním trhu. LN mají k dispozici analýzu mapující první polovinu tohoto roku.

PRAHA Útraty největších inzerentů v nových digitálních televizích za prvních pět měsíců letošního roku se sice pohybují v desítkách, a nikoli ve stovkách milionů korun, ale jejich složení se oproti klasickým celoplošným televizním stanicím nijak významně nemění. Z dvaceti největších televizních zadavatelů reklamy se celkem polovina zařadila i do první dvacítky největších inzerentů v digitálních televizích. Vyplývá to z analýzy, kterou pro LN zpracovala společnost Kantar Media, věnující se monitoringu mediální reklamy. Při analýze vyšla z hrubých ceníkových cen bez zohlednění slev, agenturních provizí a cenových balíčků.

Digitální stanice si našly prostor „Názor, že velcí zadavatelé budou malé televize ignorovat, se nepotvrdil, na TV Barrandov ve většině inzerují. Na druhé straně pro zadavatele není důležité, zda je kanál šířen digitálně či jinou cestou, ale jakou má sledovanost. Koncem roku měl Barrandov víc než tříprocentní podíl na divácích, kteří se v tu chvíli dívali na televizi. Je ale důležité, aby se tento trend zachoval, letošní podzim bude opravdu významný,“ uvedl na konferenci Digimedia Ivan Hyžák, ředitel mediálního zastupitelství Media Master, která prodává reklamní prostor v TV Barrandov spolu s reklamními časy České televize a další digitální stanice, Z1. „Fenoménem tohoto roku je pro nás ČT 4 (digitální kanál České televize věnovaný sportu, pozn. aut.), kam jdou už i zadavatelé, co se zaměřují na specifickou cílovou skupinu, nikoli pouze na počet diváků,“ dodal Hyžák.

„Výkřik Jirky Mikeše se dá pochopit, na druhé straně odpověď na otázku, zda na nové digitální televize typu TV Barrandov, Prima Cool či Z1 jdou velcí a střední inzerenti, zní určitě ano. Stejně můžeme odpovědět i na otázku, zda jdou na malé satelitní či kabelové stanice, které zastupujeme my. Z deseti největších inzerentů v první polovině letošního roku jich u nás inzerovalo osm,“ řekl LN i Štěpán Wolde, výkonný ředitel mediálního zastupitelství At Media, nabízejícího reklamní prostor na tematických kabelových a satelitních televizích. Podle analýzy, kterou LN poskytl on, odvysílaly stanice zastupované At Media za období od ledna do konce května více než polovinu spotů, které šly v té době do vysílání, a zhruba třetinu kampaní.

„Ukázalo se, že inzerenty zajímají tři věci: Za prvé nabídka GRP (gross rating point - kumulovaný zásah cílové skupiny, pozn. aut.), kterou lze prodávat, tu televize mají. Za druhé to, zda jsou schopny nabídnout inzerentům standardní servis pro realizaci reklamních kampaní. Což se opět ukázalo, že jsou. Za třetí cena. A i v tomto bodě tyto televize pochopily, kde s ní musí být, aby se dostaly k inzerentům,“ řekl LN Wolde.

Pomohly nové technologie Digitálním kanálům Prima Cool a Nova Cinema pomáhá v získávání inzerce také jejich příslušnost k větší „matce“, stanicím Prima a Nova, TV Barrandovu a Z1 zase pomáhá vyrovnat tento handicap prodej reklamy prostřednictvím zastupitelství Media Master, které prodává i reklamu v České televizi. Víc stranou stojí stanice jako Óčko nebo Public. Ty zatím nejvíc spoléhají na rozvoj technologií. „Od začátku jsme se snažili zúčastnit jakékoli nové formy vysílání, jsme ve všech kabelových i satelitních nabídkách. Hodně nám pomohl obrovský boom satelitního vysílání v roce 2009 - podíl domácností, které mají satelit, vzrostl loni ze šesti na čtyřicet procent. Díky tomu nás dnes může sledovat téměř 2,5 milionu domácností z celkového počtu 3,8 milionu,“ řekl LN generální ředitel Óčka Jiří Balvín. Óčko podle něj nadále řeší otázku formy pozemního digitálního vysílání. „Náklady na přítomnost v některém ze tří současných multiplexů jsou pro nás příliš vysoké. Jsme tematická, nikoli plnoformátová televize. Rádi bychom šli do multiplexu 4, kdyby to bylo za rozumnou cenu, ale ze strany Telefóniky O2 nedochází k jeho rozvoji,“ poukázal Balvín opět na fakt, že Telefónica O2, která před dvěma lety získala kmitočty pro provozování celoplošné digitální sítě 4, nepostupuje v její výstavbě. Podle letošní novely zákona o elektronických komunikacích jí za to může Český telekomunikační úřad svěřené kmitočty odebrat, jak ale minulý týden oznámil předseda úřadu Pavel Dvořák, ČTÚ se zatím k tomuto kroku nechystá.

„Doufáme, že se dostaneme do pozemního digitálního vysílání v regionech přes spolupráci s regionálními vysílateli. Budeme s nimi o tom jednat,“ přiblížil další možnosti Óčka Balvín.

graf

TOp 20 zaDaVaTElů REklaMY na ČT 1, ČT 2, nOVa, pRiMa (v Kč, období leden-květen 2010)

TOp 20 zaDaVaTElů REklaMY na BaRRanDOV, nOVa CinEMa, pRiMa COOl, z1, ÓČkO, ČT 24, ČT 4 SpORT (v Kč, období leden-květen 2010)

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!