Pátek 4. října 2024, svátek má František
130 let

Lidovky.cz

Italský Fiat zachraňuje Chrysler

Česko

Italský výrobce automobilů Fiat pomůže americké firmě Chrysler výměnou za podíl ve společnosti. Vyplývá to z nezávazné dohody, kterou včera podepsaly obě firmy.

ŘÍM/PRAHA Americký výrobce automobilů Chrysler poskytne italskému Fiatu 35 % svých akcií a umožní mu tak přístup na americký trh. Ztrátový Chrysler na oplátku od Fiatu získá možnost využít jeho technologické znalosti, evropskou prodejní síť a manažerské služby.

Dohodu o tomto strategickém partnerství včera podepsali zástupci obou firem. Fiat do americké automobilky nevloží žádnou hotovost. Svůj podíl v Chrysleru „zaplatí“ poskytnutím přístupu k nejnovějším technologiím, směřujícím především k efektivnějšímu využití pohonných hmot.

„Partnerství Chrysleru s Fiatem je velmi vhodné, protože vytváří potenciál pro nového mocného světového konkurenta a poskytuje Chrysleru řadu strategických výhod, včetně přístupu k produktům rozšiřujícím naše současné portfolio a distribuční síť mimo Severní Ameriku,“ cituje šéfa Chrysleru Boba Nardelliho americký server CNNMoney.com.

„Tato iniciativa představuje klíčový milník v rychle se měnící struktuře automobilového průmyslu,“ komentoval nově vytvořené partnerství šéf Fiatu Sergio Marchionne.

Místopředseda představenstva Fiatu John Elkann podle agentury Reuters uvedl, že firma by mohla podíl v Chrysleru časem zvýšit. Chrysler loni utrpěl propad prodeje o 30 %. Nedávno byl dokonce nucen na měsíc uzavřít všechny své továrny. Chtěl tak dosáhnout snížení nákladů i velkých zásob neprodaných automobilů. Chrysler prodává své vozy pod svým jménem, patří mu i značky Dodge a Jeep.

Marchionneho provází pověst zázračného manažera. Fiat díky restrukturalizaci výroby, zrychlení vývoje nových vozidel a vylepšení jejich designu dovedl z pokraje bankrotu k prosperující firmě. V loňském roce Fiat celosvětově prodal 2,5 milionu vozidel, Chrysler zhruba dva miliony aut a nákladních vozů.

Fiat doposud s výjimkou svých luxusních značek Ferrari a Maserati na trhu ve Spojených státech nepůsobil. Před vypuknutím krize v automobilovém průmyslu zkoumal Fiat způsoby, jak na americký trh proniknout. Jednal i s některými americkým automobilkami o možném využití jejich výrobních linek.

Marchionne nedávno uvedl, že světové automobilky budou donuceny k fúzím, aby přežily dopad současné ekonomické krize. Předpověděl rovněž, že na světovém trhu s automobily zůstane pouze šest velkých hráčů.

Světová poptávka po nových automobilech je v době probíhající finanční krize pod výrazným tlakem. Většina ekonomik totiž zpomalila a lidé tak mají méně volných prostředků na nákup zbytných věcí, tedy i automobilů.

Autor:

Rozdáváme eko prostředek na nádobí ZDARMA
Rozdáváme eko prostředek na nádobí ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které chtějí vyzkoušet ekologický prostředek na nádobí FeelEco s vůní citronu. Zapojte se do našeho testování a zjistěte, jak...