Neděle 21. července 2024, svátek má Vítězslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Izraelci zpochybnili symbol intifády

Česko

JERUZALÉM/PRAHA Izraelská vláda po letech, kdy se tomuto tématu úzkostlivě vyhýbala, opět rozvířila incident, který se stal jedním ze symbolů druhé palestinské intifády. Šéf tiskového odboru izraelské vlády Daniel Seaman označil zastřelení 12letého Palestince Muhammada Dúry za „zinscenované“.

Druhý den palestinského povstání, 30. září 2000, odvysílala francouzská veřejnoprávní televize France 2 záběry Muhammada Dúry a jeho otce, kteří se v Gaze dostali do prudké palby mezi Palestinci a izraelskými vojáky. Na záběrech je vidět, jak se krčí u zdi a otec gestikuluje, jako by se snažil střelbu zastavit. Po střihu leží bezvládný chlapec v otcově náručí. V doprovodném komentáři zpravodaj Charles Enderlin říká, že ho zastřelili Izraelci.

Záběry obletěly svět, vyvolaly skandál a téměř okamžitě se staly jedním ze symbolů palestinského odporu. Izraelské ozbrojené složky původně přijaly odpovědnost za chlapcovu smrt, později ale armáda židovského státu dospěla k závěru, že ho mohli zabít i Palestinci.

Tyto závěry interního vyšetřování si nicméně Izraelci nechávali pro sebe. Když je chtěl před dvěma lety Seaman zveřejnit jako oficiální stanovisko vlády, ministerstvo zahraničí ho zastavilo. Podle izraelského deníku Haarec proto, že se izraelská diplomacie domnívala, že oprášení případů obrazu Izraele ve světě vůbec nijak nepomůže.

Letos už ovšem Seaman v oficiálním dopise vše zveřejnil. V reakci na žádost radikální izraelské organizace, aby byly reportérům France 2 odebrány akreditace na akce pořádané izraelskou vládou, Seaman uvedl, že „Izrael byl obviněn z vraždy malého dítěte... na základě dnes známých faktů byly přitom události z toho dne zásadně zinscenovány kameramanem (France 2) Találem abú Rihámou.“ „Je nemožné, aby to dítě zasáhli izraelští vojáci. Z jeho zranění je patrné, že výstřely přišly od Palestinců,“ stojí v Seamanově dopise s tím, že tvrzení francouzské televize odporuje „fyzikálním zákonům“.

Novinář Enderlin se proti tomu hned ohradil. „K žádnému inscenování nedošlo a já se mohu osobně zaručit za čestnost a věrohodnost izraelských i palestinských týmů pracujících pro France 2,“ nechal se slyšet Enderlin.

Tragédií z konce září 2000 se nyní zabývají francouzské soudy, u nichž žalují France 2 a Charles Enderlin jistého Philippa Karsentyho, který je nařkl z toho, že vše zinscenovali. Loni rozhodl soud ve prospěch televize, minulý měsíc však jiný soud nařídil France 2, aby vydala nesestříhaný záznam sedm let starého incidentu.

Zatím není jasné, jestli se změnilo stanovisko izraelské vlády, že jí jakákoliv publicita kolem sedm let starého skandálu může jen uškodit. Úřad premiéra Ehuda Olmerta se od Seamanových tvrzení sice okamžitě distancoval, podle Haareku ovšem Seaman musel pro svůj dopis získat souhlas premiérova právního poradce.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!