Středa 18. května 2022, svátek má Nataša
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

„Já už nechci ničit českej fotbal“

Česko

Díra Petra Kolečka je pochybný blázinec, v němž doktorka Eva léčí bizarní klientelu. Herce Davida, který si myslí, že je Macbeth, Jakuba, přesvědčeného, že je krásná žena, a převlékajícího se za prostitutku. Poté obcuje s fotbalisty a následně trpí úděsnou frustrací z toho, že kvůli němu „nároďák“ prohrává důležitá utkání. Dalším bláznem je dívka, která omylem zmáčkla špatný knoflík na kopírce a skartovala důležitý materiál.

Kolečkovu hru, spíš hříčku či dramatický skeč, nastudoval v A Studiu Rubín Thomas Zielinski, scénář údajně vznikl i na základě společných úvah autora, režiséra a herců o macbethovském tématu, hereckém převtělování a hororu. Inscenátoři s obojím zacházejí s příjemnou invencí a dokazují, že perzifláž a nadsazené groteskno jsou pro ně inspirativní formou stejně jako klasická klišé hororového žánru. Atmosféra hrůzy ve stísněném sklepním prostoru Rubínu baví i lehce napíná. Herce – blázny i jejich dozor – odděluje od publika drátěný plot, na který se občas někdo excentricky zavěsí, co chvíli se děj pohrouží do tmy či šerosvitu, v němž děsuplně cosi probleskuje. Pravda, šerosvitu by mohlo být méně a také nálada se občas příliš vyrábí na úkor srozumitelnosti hereckých akcí.

Text sice působí dojmem lehkého nahození, ale dobře drží pohromadě a má efektní pointu. Do děje, který částečně dodržuje schéma Macbetha a podle potřeby zvýrazňuje nebo staví do kontrastu některé jemotivy, vklouzla další témata, přichytila se a rozkošatila. Důležité je, že se tato vrstevnatá struktura nerozeběhla na všechny strany, ale propojila se a dospěla do finiše. Možná proto, že i v této miniatuře se dá vysledovat určitá výpověď, metafora směřující k otázce identity a manipulace na všech úrovních. Svěží jsou například výjevy, v nichž se po „kuchyňsku“ rozebírá tvorba herecké postavy. To, že se tak děje v blázinci, má svůj neopakovatelný půvab, stejně jako fakt, že postavy mají civilní jména příslušných herců. Autoritativní psychiatrička s blond kudrnami (Eva Salzmannová) si na pacientech a krotkém manžílkovi (Ondřej Pavelka) léčí vlastní mindráky.

Uzdravení pacientů by mu totiž mělo otevřít cestu ke kariéře. Oba spekulují, jak toho dosáhnout, manžel je jednou submisivní, podruhé sadista a tak si odžívají své podivné životy mezi blázincem a kuchyní. Prostřednictvím Jakuba (David Prachař), který si myslí, že je prostitutka a spí s fotbalisty, čímž podle sebe ničí český fotbal, si Kolečko přihřál své oblíbené téma současného sportu jako dalšího stupně degradace lidstva. Ostatně Eva pak léčí i nasazováním ochranné helmy Petra Čecha. Nakonec ovšem dá všechny do figury drsně se uzdravivší slavný herec (David Prachař)...

***

HODNOCENÍ LN ***** Petr Kolečko: Díra

Režie: Thomas Zielinski A Studio Rubín, premiéra 4. 10.

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....