Nebezpečná situace se odehrála ve 21:14 ve stanici Jablonné nad Orlicí, kde strojvedoucí vlaku Leo Express Tenders projel návěst zakazující jízdu a dostal se do postavené vlakové cesty protijedoucího vlaku.
Strojvedoucí si chybu uvědomil a začal brzdit. „Čela vlaků byla od sebe 32 metrů,“ řekl serveru Zdopravy.cz generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Podle společnosti Leo Express situaci zavinil její strojvedoucí, který projel návěstidlo v poloze zakazující jízdu. „Je ve zkušební době, firma s ním ukončí pracovní poměr,“ uvedl mluvčí firmy Emil Sedlařík.
V obou vlacích bylo celkem 20 cestujících, kteří v pořádku vystoupili, za spoje byla zavedena náhradní autobusová doprava.
Padesátikilometrový úsek jednokolejné železniční trati mezi Ústím nad Orlicí a Lichkovem je od loňského května vybaven evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Vlaky Leo Expressu na Orlickoústecku jsou vybaveny starším vlakovým zabezpečovačem Mirel VZ1.
Od ledna do konce července se podle serveru na české železnici odehrála stovka případů nedovolené jízdy. Meziročně jde o nárůst o 21 procent, loni za stejné období bylo 82 takových případů.
Podobný případ se stal v Pardubickém kraji 10. června na trati z Pardubic do Havlíčkova Brodu. Osobní vlak z Hlinska do Pardubic projel návěstidlo v poloze zakazující jízdu, vše se obešlo bez následků.
Naopak tragicky skončila 5. června kolem 23:00 srážka rychlíku společnosti RegioJet a nákladního vlaku ČD Cargo u zastávky Pardubice - centrum. Nepřežily čtyři ženy v expresu, dvě Slovenky a dvě Ukrajinky, dalších 27 lidí bylo zraněno. Škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun.
Podle zjištění Drážní inspekce osobní expres minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, inspekce zjišťuje.