130 let

Jak daleko je od písma k malbě

Česko

Galerie výtvarného umění v Ostravě připravila retrospektivu jednoho z rodáků moravskoslezského kraje, bývalého leteckého navigátora a organizátora bratislavských Konfrontací Miloše Urbáska.

Ostravská Galerie výtvarného umění připravila reprezentativní retrospektivu Miloše Urbáska. Splácí tak dluh rodákovi, který v letech 1958-1964 studoval na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě a na celý zbytek života se usadil na Slovensku. Malíř patřil spolu s Eduardem Ovčáčkem k zakladatelům a organizátorům bratislavských Konfrontací, které se konaly v letech 1961-1964. Ty na slovenskou výtvarnou scénu přinesly progresivní strukturální tendence, čímž vznikla kvalitní paralela k o něco dřívějším pražským Konfrontacím.

Od letectví k výtvarnu Urbásek pracoval do roku 1956 jako letecký navigátor, ale pak se rozhodl pro uměleckou dráhu. Od roku 1957, tedy od doby studií, uspořádal řadu větších či menších samostatných výstav doma i v zahraničí. Naposledy se tak představil v roce úmrtí v Galerii hlavního města Bratislavy. Jiří Sůva, autor koncepce nynější výstavy, po dvou desetiletích připomíná jeho pozoruhodné dílo, tvořící důležitou součást českého a slovenského alternativního umění. Vyšel i obsažný katalog se základním hodnotícím textem od Jiřího Valocha a s osobně laděným příspěvkem Eduarda Ovčáčka, který se s Urbáskem celý život přátelil a sledoval jeho umělecký vývoj. Výstava se uskutečnila v hlavním výstavním sále Domu umění. Z jednotlivých období se podařilo získat dominantní díla či jejich soubory, z nichž některé nebyly celá léta, nebo dokonce desetiletí vystaveny. Jde o rozsáhlou kolekci založenou na zápůjčkách z rodinného majetku, doplněnou o exponáty z ostravských sbírek.

Retrospektiva začíná strukturálními obrazy z počátku šedesátých let. Autor v nich používal progresivní technicky i neobvyklé prostředky (dripping, syntetické laky, písek, ...) ve spojení s klasickými postupy (olejomalba), což ostatně bylo příznačné pro okruh neoficiálních, tehdy nastupujících umělců. Již od poloviny šedesátých let převládly v jeho práci písmové a číselné znaky. Tak dospěl k lettristickým obrazům, kolážím a grafikám (leptům a monotypům). V nich experimentoval s dělením, zmnožováním a kombinováním tvarů. Brzy dospěl ke zjednodušené geometrické obrazové skladbě. Ke konci desetiletí vytvářel i pozoruhodné minimalistické objekty z plexiskla spojeného kovovými prvky. Po výrazově silných a přitom úsporných akrylových obrazech se malíř v první polovině osmdesátých let vrátil ke struktuře a gestu, ale za zachování řádu, ve kterém se obrazy členily do pravidelných pásů. Z posledních let života pocházejí vyzrálé, křehce a živě působící pastely, jimiž se expozice časově uzavírá.

Je dobře, že se v ostravském Domě umění začínají postupně připomínat osobnosti pocházející z moravskoslezského kraje, které se přitom prosadily v národním a někdy i mezinárodním měřítku. A že jich není málo (Stanislav Kolíbal, Kurt Gebauer, ...). Výstava Miloše Urbáska s prostým názvem Retrospektiva končí v Galerii výtvarného umění v Ostravě tuto sobotu.

HODNOCENÍ LN ***** MIloš Urbásek: Retrospektiva

Galerei výtvarného umění v Ostravě. Do 23. 8..

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás