Pětiletý syn neumí říkat „ř“. Nejprve jsem se ho snažila naučit výslovnost sama, ale nespolupracoval. Rozhodla jsem se s ním zajít za logopedem. Syn s ním ale nejprve odmítal komunikovat a po chvíli začal hystericky křičet. Museli jsme odejít. Nevím ale, co dál?
VAŠE ODPOVĚDI
Z vlastní zkušenosti vím, že nejlépe se dítě naučí vyslovovat jakoukoli hlásku hlavně odezíráním od blízké osoby, která správně artikuluje a vyslovuje.
Jana
Buďte v klidu, na hlásku Ř je v pěti letech ještě dost času, dítě netrapte. Ještě má aspoň dva roky čas. Pokud vyslovuje R, a i na to je docela brzo, tak se Ř jistě naučí.
moon
Mě rodiče taky vodili na logopedii s r i ř. Bylo mi asi 5 až 6 let a odmítala jsem to říkat správně, i když jsem už věděla, kde v hrdle a jak se ten správný zvuk tvoří. Dodnes si pamatuji: Tdubači tdoubili tdadá! Ale asi se mi prostě nechtělo. Pak jsem byla na táboře, dobře v páté třídě, a děti se mi smály. Přijela jsem domů a už jsem to používala normálně a od té doby neráčkuji. Takže vydržte s nervy, dítě to pochopí samo.
Kája
Jsem už pamětnice, ale na logopedii mám moc hezkou vzpomínku. Syn také neuměl říkat ř a za pár měsíců měl jít do první třídy. Na první návštěvě hodné paní učitelky, která měla logopedický kurz, si ho posadila na klín a přezkoušela ze všech obtížnějších hlásek. Velmi ho chválila a inspirovala ho ujištěním, že to zvládne lehce, když bude doma sám cvičit. Dostal jediné cvičení: neustále říkat tri, tri, tri, tri – co nejrychleji za sebou. Říkal si to celou cestu domů, já s ním, závodili jsme, komu to půjde rychleji. Říkal si to večer ve vaně a pak ještě po pohádce v postýlce, a najednou začal řvát tři, tři, tři a bylo po spaní. Ujistili jsme ho, že je geniální dítě – a věřili jsme tomu.
Babička
NÁZOR ODBORNÍKA
„Zvládnutí správné výslovnosti všech hlásek je velmi důležitým momentem v řečovém vývoji dítěte. Návštěva logopeda je na místě. Logoped totiž také identifikuje, zda jsou v řeči případně ještě další problémy. Navázání dobrého kontaktu mezi logopedem a dítětem je velice důležité. U některých dětí se může jednat o nedozrálost v sociálním chování, které se projevuje popisovaným způsobem. Věnujte tedy pozornost, jak dítě komunikuje s vámi, kamarády i cizími dospělými osobami. To vše se nakonec v nácviku komunikačních dovedností pozitivně projeví. Pokud dítě zvládne komunikaci s těmito osobami, zvládne i komunikaci s logopedem,“ říká klinická logopedka Ilona Kejklíčková z Občanského sdružení LOGO.
PŘÍŠTÍ OTÁZKA
Mám problémy s čtyřletým synem. Pokaždé, když vyžaduje něco, co mu nechci dát – jako například čokoládu – začne mlátit hlavou o zem. Několikrát jsem bohužel podlehla a požadované mu dala. Bála jsem se, aby si něco neudělal. On mne tímto způsobem ale začal vydírat i na veřejnosti, třeba v obchodě. Nevím, co s tím. Bojím se, aby si neublížil.
Máte problém se zdravím dítěte? Napište nám na barbora. minksova@lidovky.cz. Na otázky bude pravidelně odpovídat praktická dětská lékařka Hana Cabrnochová.
lidovky.cz Více informací naleznete na www.lidovky.cz/poradny