Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak přes svátky utéct princeznám

Země je kulatá, každý den vyjde slunce a neotřesitelnou kostru dramaturgie tuzemských televizních Vánoc tvoří české pohádky. Co však se zbytkem vysílacího času? I sebevětší milovník našich pohádek musí uznat, že jenom jimi se sváteční televizní program vyplnit nedá. Každá stanice to řeší jinak, od vycpávek po nečekaně originální nápady.

Prima například uvádí překvapivě vysoké množství filmů, které v tomto ročním období běží spíše v amerických televizích – například komedie Grinch, Vánoční prázdniny nebo Santa Claus. Nasazuje i taškařice nevánoční (klasiku Žhavá sedla od Mela Brookse), tituly svázané s úplně jiným svátkem (Halloweenská střední, Městečko Halloween) či zcela všednodenní westerny (Dostavník, Jak byl dobyt Divoký západ).

ČT 1 poskytuje servis: buduje Vánoce i prostřednictvím dokumentů či publicistiky a prokládá větší celky koledami. Sesterská ČT 2 zase nabízí řadu koncertů (Karel Gott!) a portrétů slavných Čechů (Karel Čapek, Antonín Dvořák, Jaroslav Ježek, Magdalena Kožená, kardinál Josef Beran a další).

A svátky nesvátky, aspoň v minimální podobě musí běžet dál také běžný televizní provoz. Kanály například ani přes Vánoce nepřerušují vysílání svých seriálů, ať už to je Ulice, Ošklivka Katka, Sex ve městě, Přátelé či Kancl. Kouzelně „nesvatě“ mezi nimi působí telenovela Okouzlení VIII: ne snad pro svou mizivou kvalitu, nýbrž proto, že ji režíroval Ruggero Deodato, autor kultovních kanibalských hororů, z nichž se nepřipravenému divákovi zvedne žaludek rychleji než z nahnilého salátu.

Žádnou takhle extrémní věc televize na Vánoce nechystají, ale Prima se jí občas kupodivu přiblíží na dostřel. Vedle poměrně brutálního hororu Věc nebo vilné satiry Chlípnost nade vše nasazuje v noci na 1. svátek vánoční další dobrodružství německé policistky Evy Blond s podtitulem Takový je život, v němž milá hrdinka čelí manželské krizi a řeší zmizení slavné pornoherečky. V programu Primy se najde místo i na francouzský velkofilm Příliš dlouhé zásnuby, v němž „Amélie“ Audrey Tautou pátrá po snoubenci, jehož možná naporcoval masomlýnek 1. světové války, či na temnou kriminálku Tajemná řeka se zneužíváním dětí a pedofilní vraždou v hlavních rolích. Dobře, oba filmy nakonec staví na velmi vánočních hodnotách (lásce, respektive rodině); s žádnými svátky však ani vzdáleně nesouvisí potrhlá sci-fi Stopařův průvodce po galaxii se zcela anarchistickým humorem. Daleko šedivější je programování Novy. Ta však do hlušiny líně vybraných a dávno omletých titulů typu schwarzeneggerovské komedie Dvojčata, zastaralého thrilleru Síť, postarší bondovky Zlaté oko, nebo dokonce céčkové akce s Jeanem Claudem Van Dammem Poslání zasadila naprostý klenot. Match Point – Hra osudu je filmem, kterým Woody Allen chytil v sedmdesáti druhý dech, odsekl se od Manhattanu i neuróz a odstartoval vlnu pozdní kreativity, na níž surfuje dodnes. Vynikající drama muže rozpolceného při šplhání po společenském žebříčku mezi dvěma ženami, leží v nadcházejícím televizním programu daleko od ospalé vánoční pohody a nejblíž, kam se divák může dostat k tragédii antických rozměrů.

ČT 1 mezi klasické pohádky vkládá třeba vynikající adaptaci románu Jane Austenové Rozum a cit či Hledání Země Nezemě, jehož kýčovitost vyvažuje výkon Johnnyho Deppa v roli autora příběhu o Peteru Panovi J. M. Barrieho.

Depp hraje také potrhlého průmyslníka Willyho Wonku ve velkolepé féerii Karlík a továrna na čokoládu, jejíž uvedení na Primě doplňují Ukradené Vánoce na ČT 1. Oba filmy stojí a padají s nezaměnitelnou fantazií a představivostí Tima Burtona – jednoho z těch umělců, kteří naštěstí nikdy neodrostli dětskému vidění světa. Jestli vám při Pyšné princezně tak akorát zaskočí kost, tenhle diptych bude vrcholem vašich televizních Vánoc.

***

Tipy LN

Šťastné a veselé Drama podle skutečných událostí z 1. světové války.

Nový svět Lyrická óda na lásku od básníka filmu Terrence Malicka začíná v Americe roku 1607.

Chlípnost nade vše „Baron špatného vkusu“ John Waters nechává prudérní americké předměstí ovládnout vlnou neovladatelného chtíče.

Věc Vynikající horor ze základny v Antarktidě sází na dusivou atmosféru, minimalistickou hudbu a krvavé triky, které vstoupily do dějin žánru.

Život je krásný V téhle balkánské jízdě se Emir Kusturica vrací k tomu, co mu jde nejlíp: poetickým ohňostrojům lásky, násilí, radosti, smutku a života vůbec.

Autor: