Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Jak psát velká písmena (1) a písemnosti při nákupu a prodeji (3)

Česko

A1 PRŮVODCE PRAVIDLY: VELKÁ PÍSMENA - ÚVOD

Psaní velkých písmen je nejsložitější pravopisná oblast. Neexistuje totiž pouze jedna pravopisná zásada, např. jinak se píší názvy pohoří (Krušné hory) a jinak názvy obcí (Kašperské Hory). Při volbě správného písmena je také mnohdy nutná znalost reálií, např.

píšeme Severní, Jižní Amerika (= názvy světadílů), ale severní, jižní Evropa (přídavná jména nejsou součástí zeměpisného názvu, jen naznačují polohu), podobně píšeme střední (východní, západní) Čechy (Morava, Evropa) apod. Stejně tak je zapotřebí věcná znalost při psaní názvů institucí: plzeňská univerzita (oficiální název je Západočeská univerzita) - Ostravská univerzita (oficiální název); divadlo Semafor a Divadlo Archa (v první případě není výraz divadlo součástí oficiálního pojmenování, v druhém ano).

Mnohé firmy si zapisují své názvy do obchodního rejstříku v rozporu se současnou pravopisnou normou: s malým písmenem (andenta), s velkými písmeny u všech výrazů: Nový Lesní Ateliér, vidět lze i podoby PolTech, SoBiDa, PROMOR. Při množství firem není možné, aby si pisatel (např. novinář) každé jméno v rejstříku ověřoval, a proto by firmy, které zvolily exkluzivní způsob psaní, měly zápis odlišný od podoby v rejstříku, ale v souladu s obecnými zásadami, respektovat. Pravopisnou podobu uvedenou v rejstříku je vhodné dodržovat v právních dokumentech (smlouvách, dohodách atp.) a tím se vyvarovat možných nepříjemností (až s krajní eventualitou, že dokument bude uznán neplatným).

JAZYK V PRAXI: OBJEDNÁVKA

Obdrží-li zákazník (většinou na základě své poptávky) závaznou nabídku, reaguje na ni zasláním objednávky. Ta může být připojena k nabídce a vyplňuje se jako formulář; některé podniky mají „na síti“ i vlastní formuláře pro veškeré své objednávky; ale objednávka může mít i formu individuálně stylizovaného dopisu. I v případě, že si zakázku předběžně sjednáme ústně, telefonicky nebo e-mailem, je třeba ještě zaslat písemnou objednávku.

Ta by měla být jednoznačně identifikována datem a pořadovým číslem a musí být opatřena vlastnoručním podpisem objednávajícího, většinou i razítkem.

Dopis obvykle začíná formulací typu Na základě Vaší nabídky ze dne... u Vás objednáváme... Pokračuje přesnými údaji o objednávaném výrobku (např. barva, materiál), případně o objednávaných službách (stavební práce, rezervace pokoje v hotelu apod.), údaji o množství, ceně, místu a způsobu dodání, dodací lhůtě a způsobu zaplacení. (Fakturu zaplatíme ihned po obdržení zásilky příkazem k úhradě...) Závěrečná formulace může znít např. Očekáváme Vaši dodávku v dohodnutém termínu... Těšíme se na Vaši zásilku a na další obchodní kontakty... Potvrzení objednávky Dodavatele obvykle žádáme, aby nám potvrdil přijetí objednávky a zavázal se tak k jejímu vyřízení. Objednávku může potvrdit buď na přiložené kopii, nebo samostatným dopisem. Potvrzení většinou obsahuje poděkování za objednávku: Děkujeme za Vaši objednávku č. ... ze dne... a potvrzujeme, že ji vyřídíme v plném rozsahu a že zásilku obdržíte nejpozději do... Není na škodu, když dodavatel zopakuje i další důležité údaje a dohodnuté podmínky (např. cenu zboží nebo služeb). Dobrý dojem vyvolává závěrečné ujištění typu S našimi službami budete určitě spokojeni... Vyřízení Vaší objednávky věnujeme maximální péči...

Zrušení objednávky

Pokud se některý z obchodních partnerů dostane do nepříjemné situace, kdy je nucen objednávku zrušit, měl by se velmi zdvořile omluvit (s pomocí výrazů litujeme, mrzí nás, bohužel, omlouváme se, děkujeme za pochopení...) a uvést důvody zrušení:

Objednali jsme u Vás..., ale bohužel musíme tuto objednávku stornovat, protože jsme byli nuceni urychleně změnit náš výrobní program. Přikládáme novou nabídku... S politováním Vám oznamujeme, že jsme museli dočasně omezit poskytování těchto služeb, protože nám byla neočekávaně vypovězena nájemní smlouva a dosud používané prostory už nemáme k dispozici...

A2 ZÁLUDNOSTI

Velká písmena píšeme na začátku větného celku. Proto by se na začátku věty měly psát s velkým písmenem i názvy firem či ochranných známek, ač jsou v příslušných rejstřících zapsány s písmenem malým. Ve smlouvách, dohodách a podobných typech textů doporučujeme zvolit formulaci, aby se takový název na začátku nevyskytl, popř. umístit před něj obecné jméno firma, výrobek apod.

Velká písmena slouží k vyjadřování jedinečnosti. Ta je však někdy signalizována jiným způsobem. Např. součástí názvů zákonů, vyhlášek, směrnic, nařízení bývá číslo daného dokumentu. To již samo o sobě činí dokument jedinečným, a proto není zapotřebí psát velké písmeno, např. zákon č. 312/2000 Sb., nařízení ministra financí č. 389. Za číslem zákona se mnohdy uvádí i předmět zákona, i ten se píše s malým písmenem: zákon č. 312/2000 Sb., o obcích. Spojení jako zákoník práce, občanský zákoník, stavební zákon nejsou oficiální názvy, těmi jsou vždy názvy začínající zákon č., a proto je třeba psát malé písmeno.

Mezi obecné názvy, označující pouze druh, se řadí dohoda o provedení práce, smlouva o prodeji, potvrzení o příjmu, záruční list apod. Velké písmeno je namístě pouze v záhlaví dokumentu, ve větné souvislosti se píše písmeno malé.

UŽITEČNÉ TIPY: ZNAČKY A ČÍSLA

Značky se od číselné hodnoty oddělují mezerou, např. 3kg = 3 kilogramy, 14% = čtrnáct procent, § 9 = paragraf 9 (v případě více paragrafů se značka nezdvojuje), 12 °C = dvanáct stupňů Celsia, rychlost 50 km/h = padesát kilometrů za hodinu. Značky v místě horního indexu se připojují bez mezery, např. pivo 12° = pivo 12 stupňů, v čase 30“ = v čase 30 sekund. Mezeru neděláme ani v případě, pokud kombinací číslice a značky vyjadřujeme přídavné jméno: 10km = 10kilometrový, tj. desetikilometrový; 20% = 20procentní, tj. dvacetiprocentní. Tyto jednoslovné výrazy píšeme bez mezer, bez spojovníku a nevpisujeme do nich koncové části číslovek. Koncové -ti a -mi nepíšeme ani u základních číslovek: pro děti od 14 let, za účasti 58% voličů, od 5 do 8 h (nikoli od 5ti (5-ti) do 8mi (8-mi) h).

NEŠVARY A ZLOŘÁDY? DÍKY

Původní význam tzv. nevlastní předložky díky je kladný; spojitost s podstatným jménem dík ve významu ,projev vděčnosti, poděkování‘ je v tomto slově stále poměrně zřetelná: Košice si díky plnému bodovému zisku upevnily vedení v tabulce; Dokázali to díky nesmírně obětavé práci lidí.

V posledních letech ale začíná svůj původní kladný význam ,zásluhou, s pomocí‘ ztrácet a stává se postupně předložkou vyjadřující stejný význam jako předložka kvůli: Ztratil kontakt s realitou díky malé akceschopnosti; Možná i díky tomu se stát připravil o dost peněz; Práce se zpozdily díky silným mrazům. Toto užití je však stále ještě hodnoceno jako nevhodné, zvláště v případech, které se týkají lidských tragédií nebo živelních pohrom: Ten, kdo nikde nebydlí, se díky nedomyšlenému zákonu nemá ani kde přihlásit o podporu v nezaměstnanosti; Díky záplavám přišly o střechu nad hlavou tisíce lidí; Díky zemětřesení zahynulo 30 lidí; požár, díky němuž přišli o život dva lidé. Zde bychom měli volit např. předložku kvůli nebo vinou. Určité místo má užití předložky díky pro vyjádření ironie: Díky tobě už nemám ani korunu; Takhle jsem dopadl díky tvé vypečené radě.

E ČEŠTINA HRAVÁ

Jak si šibeniční dítě zapamatuje jména měsíců

Sněden úhoř.

Vezem buben.

Svět ten čert vem!

Na věnec lupen.

Lháři, lži jen!

Tys dopad!

Blázinec.

(Christian Morgenstern, ze sbírky Beránek měsíc. Přel. Josef Hiršal)

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!