Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Panáka a na kolo. Vyzkoušeli jsme, jak se jezdí se ‚Škromachovým‘ limitem 0,8 promile

Česko

  6:00
PRAHA - Senát na konci srpna schválil návrh novely zákona o pozemních komunikacích, která by cyklistům umožňovala jízdu na kole po požití alkoholických nápojů až do maximální míry 0,8 promile. Redaktor serveru Lidovky.cz na vlastní kůži otestoval, jak by tento návrh mohl ovlivnit bezpečnost provozu.

„Dovedete si představit, jak si ten cyklista si uhlídá, jestli má 0,8 promile?“ říká dopravní psycholog Michal Walter. foto: Lidovky.cz

Zhluboka se nadechuji a vší silou foukám do připraveného alkohol testeru. Hotovo. Dávám přístroji potřebných 18 sekund na analýzu a čekám na konečnou hodnotu. Výsledek? 0,94 promile. S akceptovanou odchylkou v měření, která je v aktuální praxi 0,2 promile alkoholu v krvi, bych se do navrhovaného limitu pro cyklisty vešel. Plný adrenalinu sahám po cyklistické helmě a rozebíhám se ke kolu zaparkovanému u dopravního hřiště, a nasedám na něj. Takové chování možná už brzo bude legální.

Senát totiž koncem srpna schválil návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích. Pokud by byly návrhy senátora Zdeňka Škromacha (ČSSD) zapracované do zákona, cyklisté by mohli na cyklostezkách a na silnicích nižších tříd jezdit i po několika pivech nebo skleničkách vína.„Chci prosadit, aby lidé na vinařských stezkách a venkově mohli před jízdou na kole požít menší množství alkoholu, aniž by byli vystaveni hrozbě pokuty řádově v tisících korun,“ komentoval návrh Škromach.

Po pěti panácích skotské whiskey a jednom již zmíněném pivu se má nálada...
„Dovedete si představit, jak si ten cyklista si uhlídá, jestli má 0,8 promile?“...

Novela by zvýšila toleranci alkoholu u řidičů jízdních kol v maximální povolené míře 0,8 promile alkoholu v krvi a snížila maximální výši pokuty při přestupku požití alkoholu před či během jízdy u cyklistů na 500 korun. Setkává se ovšem se spoustou odpůrců, kteří zákon považují za nezodpovědný. Mezi nimi je i Autoklub České republiky.

Dejte si s námi panáka a zkuste si to

„Ten návrh, jak je postavený, považujeme za nedomyšlený a velmi odvážný. Jde o otevření Pandořiny skříňky,“ říká dopravní expert Autoklubu České republiky Robert Vacek. Podle něj by zmíněná novela mohla sloužit jako nepřijatelný precedens. „Možná za půl roku přijde nějaká lobby automobilistů a řekne: ‚Když můžou cyklisté, nemůžeme my taky? Třeba 0,3, třeba alespoň nějaký dvě pivka, když jdeme večer z hospody?‘“ přibližuje své obavy.

„Dovedete si představit, jak si ten cyklista si uhlídá, jestli má 0,8 promile? I když se to řadě lidí nelíbí a poukazují na zkušenosti ze zahraničí, kde nějaká tolerance je povolená, říkám, že nulová tolerance je správná cesta. Pokud vím, zahraniční kolegové nám závidějí, že to máme přesně nastavený,“ souhlasí s Vackem dopravní psycholog Michal Walter.

Z toho důvodu se Autoklub rozhodl na dopravním hřišti Muzea Policie České republiky uspořádat pro novináře akci, při níž by si v praktické rovině vyzkoušeli, jak vypadá zmiňovaný návrh novely zákona.

„Nechtěli jsme dělat pouze prázdná prohlášení a mravokárně kývat prstem. Pojďte si to zkusit, zkuste si, jaké je trasa, když pojedete za střízliva. Pojďte si dát s námi panáka, pivo nebo víno, co kdo rád, a zkuste si, jaké to bude po půlhodině,“ vyzval novináře Vacek. Takové nabídce nešlo odolat.

Bezchybná jízda

Na hlavu tak nasazuji modrou cyklistickou přilbu. Nasedám na kolo a bedlivě čekám na pokyn Pavla Konečného, zástupce Autoklubu České republiky, startéra, časoměřiče a kontrolora hladiny alkoholu v krvi v jedné osobě.

Úvodní slalom mezi tyčemi zvládám, převoz kelímku z bodu A do do bodu B rovněž a nic nenasvědčuje tomu, že bych na trase měl mít jakýkoliv problém. Nastražený překážkový žebřík v poklidu přejíždím, na stopce zastavuji, pravou rukou ukazuji řidičům za sebou, jakým směrem budu pokračovat a cílový prostor protínám v čase jedna minuta a devět sekund. Jeden z nejlepších časů, umocněný bezchybnou jízdou.

Skotská whisky a pivo

Zatímco ostatní se chystají ke druhému, opileckému startu, já si užívám pohostinnosti pořadatelů v ústraní a propočítávám, jak nejpřesněji dosáhnout požadované hodnoty 0,8 promile alkoholu v krvi. Začínám velkým desetistupňovým pivem, což už i se mnou, spíše abstinentem, dokáže po rozehřátí svalů zacloumat. U jednoho piva bohužel nezůstanu - abych se dostal na „osm desetin“, bude to chtít něco tvrdšího.

Po pěti panácích skotské whisky a jednom již zmíněném pivu je deštivé odpoledne výrazně příjemnější. Zběsile foukám a alkohol tester po chvíli ukazuje hodnotu 0,94 promile. Po pouhých několika minutách popíjení nečekané číslo. Ale zdaleka prý nejde o rekord dne.

Hlava mi sice napovídá, že bych v takovém stavu na kolo neměl sedat, napumpovaný adrenalinem však přehazuji pravou nohu přes rám bicyklu a čekám na povel ke startu do druhé etapy.

„Jeď,“ ozývá se a já přestanu vnímat okolí. Slalomovými tyčemi se proplétám bez zaváhání a podobně si počínám i ve zbylých pasážích dosti promáčené trasy. Riskuji a vše mi vychází. Cítím se nesmrtelný. Do cíle přijíždím s přesvědčením, že jsem trať zajel za třicet sekund a stanovil nový traťový rekord, který jen těžko někdo překoná. Usmívám se. Slavím.

„Jedna minuta šestnáct sekund a tři chyby,“ zapisuje Pavel do formuláře daleko méně optimistický výsledek a sleduje můj nechápavý výraz. Problémy s rovnováhou bych ještě byl schopný akceptovat, že bych ale zapomněl naznačit směr jízdy? Na to si nevzpomínám. Výsledný čas, pomalejší o sedm sekund, se mi také nezdá.

Vzhledem k tomu, že při slézání z kola se dvakrát zakymácím, však na výsledném měření nejspíš něco bude. Na cestu zpátky do redakce vyrážím raději po svých.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!