„Létáme pomaleji už delší dobu. Pomalejší létání znamená sice delší dobu letu, ale jen asi o osm minut. Se zpožděním ale nepřistáváme, vše je zakalkulováno již do letového řádu,“ řekl LN mluvčí aerolinek Sky Europe Tomáš Kika. Asi o dvě procenta omezily rychlost i nízkonákladové aerolinky EasyJet a BMI Baby. Podobný krok ohlásily také další letecké společnosti, například Brussels Airlines či Air Canada.
Rychlost omezuje i společnost Smart Wings. „Pro stanovení optimální rychlosti letu se bere v úvahu cena letové hodiny a cena paliva. Se zvyšujícími se cenami paliva se tak - zjednodušeně řečeno -snižují optimální rychlosti letu,“ řekla LN mluvčí Smart Wings Vlaďka Dufková.
České aerolinie jdou podle své mluvčí Daniely Hupákové cestou zefektivnění procesu spotřeby a nákupu paliva. „Monitorujeme ceny paliv na jednotlivých letištích a snažíme se nakupovat palivo tam, kde je to cenově nejefektivnější,“ uvedla pro LN Hupáková. V Británii se pak cestující musejí připravit i na delší dobu, po kterou plují trajekty do Irska. Doba plavby se na dvou nejvytíženějších trasách prodlužuje podle listu Guardian až o dvacet minut. Dopravci si od toho slibují ušetření „až tisícovek tun paliva ročně“. Podle Guardianu rovněž železniční společnosti nabádají své strojvůdce, aby jezdili plynuleji a z kopce zařadili neutrál. „V Česku se tento styl jízdy už učíme na průmyslovce, patří to mezi základní dovednosti strojvůdce,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
K větší kontrole toho, jak jeho řidiči nakládají s naftou v nádrži, chce přistoupit i šéf dopravní společnosti Student Agency Radim Jančura. „Ke konci léta připravujeme systém kontroly spotřeby. Budeme kontrolovat tzv. těžkou nohu řidiče,“ říká Jančura.