Jak se zrodil zákon „stříbrné lžičky“

O ČEM SE MLUVÍ

Navzdory oblibě příběhů o „selfmademanech“, kteří začali od píky a dopracovali se úspěchu i bohatství, potkáváme v běžném životě celou řadu lidí, kteří se už narodili se stříbrnou lžičkou v ústech a majetek a vlivné postavení jednoduše zdědili. Mezinárodní tým antropologů, ekonomů a statistiků pod vedením Monique Borgerhoff Mulderové z University of California nahlédl do mechanismů, které stojí v pozadí vzniku systému umožňujícího dědění a hromadění majetku a vlivu.

Pro svůj výzkum si vybrali jednadvacet nevelkých společenství z celého světa. Studovali například život lovecko-sběračského indiánského kmene Ache z Paraguaye. Zkoumali podmínky života bolivijských indiánů kmene Tsimane, jejichž obživa stojí a padá s potulným pěstováním zemědělských plodin v pralese. Analyzovali poměry vládnoucí ve společenstvech kočovných pastevců, jako jsou například tanzanští Datogové, nebo usedlých zemědělců hospodařících na vlastní půdě.

Bohatství? Velbloudi a síla paže Zástupci jednotlivých etnik viděli „bohatství“ v odlišných věcech. Například australský rybářský kmen Meriamů obývající ostrov Murray v Torresově úžině si nade vše cení rodiny a dětí. Tanzanští lovci a sběrači z kmene Hadzů hodnotí člověka podle toho, jak je velký a jakou má sílu. Potulní zemědělci Tsimanové přičítají velkou hodnotu přátelským svazkům, kterými si zajišťují ochranu před útoky nepřátel a pomoc při těžkých pracích. Usedlí zemědělci a pastevci staví na vrchol žebříčku svých hodnot materiální statky.., Vědce zajímalo, jak se v různých typech společností přenáší bohatství z rodičů na potomky. Ukázalo se, že v pasteveckých národech a mezi usedlými zemědělci funguje zákon stříbrné lžičky ještě neúprosněji než v moderních tržních ekonomikách.

Potomci dědí stáda a pastviny, pole a sady. Kdo se narodí do rodiny bohatého pastýře, ten má dvacetkrát lepší vyhlídky na bohatství a moc než potomci chudých pastýřů. Děti z bohatých zemědělských rodin se domohou bohatství a s tím spojeného vlivu s jedenáctkrát vyšší pravděpodobností než děti chudých zemědělců. Naopak v loveckosběračských společnostech a mezi potulnými zemědělci se majetek, moc a vliv kumulují mnohem menší měrou. Je to dáno tím, že tito lidé považují za bohatství např. fyzickou sílu nebo početnou skupinu přátel ochotných podělit se o úlovek, statky tohoto druhu se potomkům předávají obtížněji.

Neznamená to, že by se v těchto společenstvech zákon „stříbrné lžičky“ neprosazoval. Jen je výrazně slabší. Potomci vlivného a uznávaného lovce mají ve srovnání s potomky nejméně vlivných lovců asi třikrát větší šanci na to, že sami dosáhnou významného postavení. I proto patří společnosti, které si nejvíc cení nehmotných statků, k těm nejvíce rovnostářským.

Snadné dědění hmotných statků není jediný faktor, který přispívá k hromadění moci a majetku. Ještě větší vliv mají zvyky, pravidla a zákony, kterými se tato společenství řídí. Usedlí zemědělci a pastevci vytvářejí pravidla, která kumulaci majetku a moci napomáhají. Naopak lovci a kočovní zemědělci přijímají zásady, které hromadění majetku a moci v rukou jednotlivců brání. K diferenciaci lidské společnosti zjevně výrazně přispěl „objev“ získávání potravy pastevectvím a usedlým zemědělstvím.

Monique Borgerhoff Mulderová a její kolegové jsou přesvědčeni, že z jejich studie zveřejněné předním vědeckým týdeníkem Science vyplývají důležité závěry i pro nejbližší vývoj dnešních ekonomicky vyspělých společností. Ty mají výrazné předpoklady k navození rovnostářství.

Proč rovnost nepřichází Dnesnabývají na významu informace a ty jsou ryze nehmotným statkem. Teoreticky k nim máme všichni stejný přístup. Vliv zákona stříbrné lžičky by měl proto slábnout. Každý z nás by měl mít víceméně rovnou příležitost k tomu, aby se dopracoval úspěchu, bohatství a moci. To by platilo za předpokladu, že do hry nevstoupí společenské normy a zákony. Ty mohou tok majetku a vlivu ovlivnit podobně jako u pastevců.

„Jestli význam společenských vztahů a vědomostí společně s klesajícím významem materiálního bohatství oslabí předávání bohatství mezi rodiči a jejich potomky a vytvoří podmínky pro vznik rovnostářštější společnosti, to bude záviset na normách, které se ve společnosti prosadí,“ říká Monique Borgerhoff Mulderová.

O autorovi| Jaroslav Petr publicista

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.