Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Jak vydělat na internetu

Česko

Web, který zaujme, musí mít název, který upoutá, vtipnou doménu a jasnou strukturu

Výroba kvalitního webu nezačíná jeho návrhem, ale analýzou potřeb podniku – ať už jde o vaši firmu, nebo pokud budete stránku vytvářet pro někoho jiného. Důležitý je také důraz na uživatele. „Návštěvník se bude chtít rychle dozvědět, proč by měl na vašich stránkách zůstat,“ říká Marek Krátký, projektový vedoucí firmy MKNet Software, která vyvíjí obchodní aplikace na míru.

Předpokládejme, že váš plán povede k vytvoření prezentace vaší firmy nebo k založení e-shopu. Na webu můžete nejen založit úplně nový obchod, ale třeba jen podpořit své aktivity.

Nestřílejte do tmy Pro začátek je nutné si odpovědět na několik základních otázek. Co chci přes web nabízet? Jaké jsou moje obchodní cíle? Na jakou cílovou skupinu se chci zaměřit? Jaké druhy propagace už moje firma zkoušela a jaký má mediální obraz? Jasno musíte mít také v tom, proč vlastně internetovou stránku chcete. „Internetová prezentace vás musí odlišit od tuctu ostatních,“ upozorňuje na jeden z možných cílů Krátký. Stanovte si tedy jasně svůj cíl – může jím být zvýšení prodeje, propagace firmy nebo oslovení nových zákazníků.

Aby se vám podařilo oslovit zákazníky správným způsobem, promyslete si cílovou skupinu, pro kterou bude web navržen. „Podle cílové skupiny se musí navrhnout obsah i grafika webu,“ vysvětluje Krátký. To se týká také ilustračních fotek znázorňujících lidi – i ti by měli být ve věku cílové skupiny.

Nakonec si udělejte důkladný průzkum konkurence, zjistěte si, jakých chyb se dopustila, a pokuste se jim už od počátku vyhnout. Naopak dobré nápady se snažte napodobit. Ověřte si také, jak je konkurence silná.

Pozor na doménové spekulanty Vaši stránku budou návštěvníci hledat pod určitou adresou, tzv. doménou. Tu si musíte zaregistrovat na své jméno a platit každý rok poplatek – za doménu s koncovkou .cz zaplatíte 230 korun, za .eu 180 korun. Ale nic vám nebrání, abyste si web zaregistrovali pod jakoukoli existující doménou – viz třeba Najdi.to, který si chytře koupil Volný.

U volby názvu stránky a příslušné domény platí stejné zásady jako při tvorbě loga a sloganu. Název by měl být zapamatovatelný, jasný, neměl by být vágní či obecný. A měl by vzbuzovat správné emoce.

Na současném trhu s volnými doménami rychle narazíte na problém se spekulanty. Ti skoupili množství domén, o které by v budoucnu mohl mít někdo zájem. Řešit tedy budete hlavně to, jestli plánovaná doména není zaregistrovaná, a pokud ano, zda by byla k dispozici s jinou národní „koncovkou“. Snadno se to dozvíte na stránkách Nic.cz, správce Domény.cz. Pokud po zadání zamýšleného názvu systém nenajde žádné informace, můžete si vybrat tzv. registrátora a u něj si doménu koupit. Mezi nejznámější patří firmy Internet. cz, Volný nebo One.cz. Dokud doménu nezaregistrujete, vyplatí se plánovaný web držet v tajnosti. Při prozrazení by vám totiž doménu mohl spekulant „vyfouknout“.

Autor: