Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Jámu mlčky ohradili

Česko

Kráter ve Stromovce – Při ražbě tunelu se včera ráno v parku propadla země

REPORTÁŽ

PRAHA Na louce před někdejší Šlechtovou restaurací jsou mezi stromy napnuty červené pásky. Za ně už se nesmí. Uprostřed trávy se totiž z ničeho nic včera časně ráno zjevil kráter široký 25 metrů. Právě budovaný severní tunel Blanka se v tom místě propadl.

Je krátce po poledni a u jámy probíhá dokumentace nehody. Dělníci na místě fotí propadlou plochu, jiní celou louku obstavují plechovou ohradou. Hlouček dělníků postává u pásky. Nad dotazy o důvodech nehody jen krčí rameny. O situaci nic neprozradí a mlčky prostor ohrazují plotem. Za chvíli už na jámu vidět není.

Kiosek opodál v objektu Šlechtovy restaurace má otevřeno. „Přímo tady probíhá zkušební vrt,“ popisuje stav zahrady mladý muž ze stánku a připravuje hostům kávu. „S propady stavaři nepočítali a teď se diví,“ dodává k situaci.

Projektanti ale o problémovém podloží věděli dobře. Tunel se buduje v písčitém terénu 16 metrů pod povrchem. „Pod Šlechtovkou procházejí tunely tím nejhorším geologickým územím. Terén je zde velmi obtížně razitelný,“ popsal komplikace stavby Ivan Hrdina, výrobně technický ředitel firmy Metrostav, která stavbu realizuje.

A proč se vlastně tunel propadl? Na to odpoví až výsledek vyšetřování, které komise odborníků zahájila hned po nehodě.

Ekologické sdružení Arnika, které s výstavbou tunelu od začátku nesouhlasí, dokonce spekuluje, že stavaři mohli propad způsobit záměrně. „Odstraněním vrchní půdy se totiž stavba výrazně zjednoduší,“ řekl Martin Skalský z Arniky. Nic takového ale Metrostav nepřipouští. „Propad tunelu je každopádně důsledek špatně vyprojektovaného projektu,“ pokračuje v kritice stavby Skalský.

Aby se zpevnilo podloží, probíhaly ve Stromovce od února tzv. injektáže, kdy stavaři půdu zpevňovali cementem. Jediné místo, kde k tomu nedošlo, je právě tam, kde se země propadla.

Kvůli probíhajícím úpravám musela před časem vjet do parku těžká technika, což se Arnice také nelíbí. „Povolil jsem vjezd techniky do parku, neboť jsem byl tlačen tím, abych ušetřil městu 70 až 80 milionů korun, což se stalo,“ brání se šéf odboru životního prostředí pražského magistrátu Jan Winkler .

„Magistrát mnohokrát opakoval, že žádné stavební stroje při stavbě tunelu ve Stromovce nebudou,“ namítá Skalský. „Stavba si ale vjezd vynutila, neboť terén je opravdu náročný,“ vysvětlil ředitel Hrdina.

Martin Skalský se obává, že tunel může ovlivnit i spodní vody. „Existuje studie, podle níž by tunel mohl působit jako zábrana a hladinu spodní vody by zvýšil,“ řekl Skalský. „Voda by zatopila kořeny a to by starší stromy nezvládly a uhynuly,“ dodal.

Práce na výstavbě severního tubusu jsou zastaveny. Lomoz prací přesto zní celým parkem dál. Těsně vedle, na jižním tunelu, totiž práce pokračuje.

Šlechtova restaurace je v blízkosti kráteru Jen několik desítek metrů od místa, kde zeje kráter, stojí Šlechtova restaurace (dříve Královská dvorana). Významná památka ze 17. století, později přestavěná na zahradní restauraci a pojmenovaná po restauratérovi Václavu Šlechtovi, marně čeká na rekonstrukci od roku 1979, kdy vyhořela. Podzemní tunel povede v těsné blízkosti. Město tvrdí, že je staticky zajištěna. Praha 7 ji chce v roce 2012 opravit a poté pronajmout.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...