„Pokud ve středu rozpočtový výbor sněmovny potvrdí drahám tuto částku, přesunu své investice na Slovensko, kde jsou oproti Česku rovné podnikatelské podmínky,“ řekl LN Jančura.
České dráhy se už před pěti lety změnily ze státní organizace na akciovou společnost. Zadarmo dostaly nejen vlaky, ale i nemovitý majetek včetně dopravních cest. Provozování těchto cest a nemovitostí má následně převzít od drah Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která je rovněž státní.
Podle Jančury je ale problém v tom, že ještě na konci dubna vláda schválila, že SŽDC majetek koupí za čtyři sta milionů korun. Nakonec se ale rozhodla zajistit Českým drahám dvanáct miliard. Stát přitom peníze drahám nepošle přímo, ale právě přes SŽDC. „Jen blázen by investoval do byznysu, kde jiný dopravce dostává takto vysoké státní dotace,“ uvedl Jančura.
„Ten člověk neví, co mluví,“ reagoval náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. SŽDC podle něj potřebuje majetek, který nyní vlastní dráhy. Za tento majetek, který je ohodnocen soudním znalcem, musí správa zaplatit. „Jinak to nejde. Nelze prodávat majetek, který vlastní obchodní společnost, pod cenou,“ dodal Hodač.
***
Student Agency míří na železnice
*během tří let by měly vyjet první luxusní vlaky HighJet * šest vlakových souprav bude stát zhruba šest miliard korun * na trase Praha-Ostrava chtějí vlaky HighJet konkurovat pendolinu