Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jančura slibuje Brnu vláček

Česko

  9:54
BRNO - Bude ztrátový, ale jsem připraven do toho jít. Tak se vyjádřil k turistickému vláčku v Brně podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura. Na radnici již dva roky hledají řešení, jak vláček vrátit do ulic města.

Původní brněnský vláček z roku 2007. Už je přemalovaný a jeho majitel ho prodal jinam. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

První vlak, který bude provozovat společnost Student Agency, nebude jezdit po kolejích. Její majitel Radim Jančura LN potvrdil, že je připraven provozovat turistický vláček v ulicích Brna. 

A možná ani nebude žlutý. „Vše závisí na dohodě s radnicí.
Jsem do toho ale ochoten jít i přesto, že projekt ve městě Brně nebude výdělečný, spíše naopak,“ dodal.

S úsměvem navrhl, že pokud by byl vlak prodělečný, jezdil by ve žluté barvě jako propagace Student Agency, pokud by si na sebe začal vydělávat, dostane červeno-bílou kombinaci jako barvy Brna.
 
Jančura zatím počítá s tím, že by samotný stroj koupilo město a on by se přihlásil do klání na provozovatele. Již si ověřil, že ten, který v Brně jezdil před dvěma lety, je prodaný. ¨


Záleží tak na brněnské radnici, jak se rozhodne. Na tom, že chtějí atrakci, kterou v moravské metropoli původně provozovala prostějovská firma AVAL, zachovat, se radní shodli vloni. „Tehdy činnost převedli na Brněnské kulturní centrum,“ připomněl mluvčí magistrátu Pavel Žára. Tehdejší sliby politiků zněly: V roce 2009 vlak opět vyjede. V tuto chvíli je ale situace jiná. „Město nyní připravuje zadávací dokumentaci na nákup vláčku. Máme záměr mít vláček vlastní a poté, jak bude tato věc vyřízena včetně oslovení trhu a nákupu, chceme vláček provozovat,“ doplnil Žára. Jak bude vypadat provoz vláčku, není ještě jasné. Ve hře zůstává možnost, že provozovat turistickou atrakci bude Brněnské kulturní centrum, stejně tak není vyloučeno, že radnice vybere někoho třetího, kdo se této činnosti ujme za přesně daných podmínek. Kdy se tak stane? „Letos se to už nestihne, ale příští rok je reálná šance, že turistická sezona v Brně už bude s vláčkem,“ věří Žára.

Silniční vláček vyjel do brněnských ulic poprvé v roce 2007, a to bez jakýchkoli městských dotací. O rok později ale v zimě firma vzkázala radnici, že ve městě typu Brna se podobná atrakce nemá šanci uživit. Chybí prý turisté, kteří by o něco takového měli zájem. Podle radnice však problém spočíval v tom, že provozovatel podcenil reklamu a propagaci služby.

Jančura je přesvědčen, že v Brně musí vláček jezdit na Špilberk. „Proto mu navrhuji název Špilberk Expres. Jinde po městě lze většinou dojít pěšky,“ dodal. Vláček by však mohl sloužit i k pronájmům.

Podobný vláček mohou lidé využívat například v Moravském krasu, v okolí Vranovské přehrady či ve Znojmě. V Brně stejnou atrakci provozuje ve svém kopcovitém areálu zoologická zahrada. Svůj vláček si pořídili také v Olomouci a také v Lipníku nad Bečvou pro spojení s hradem Helfštýnem.

Brněnský vláček očima cestujících V roce 2007, kdy Brnem jezdil vláček poprvé a naposledy, si lidé nejčastěji stěžovali na neatraktivní trasu (jezdil zčásti ulicemi s běžným provozem), ceny jízdenek (jízdné pro celou rodinu činilo několik set korun), špatně umístěné zastávky (vynechával některá turisticky zajímavá místa) a slabou ochranu před počasím (měl jen „letní“ design vozů). Oceňovali ho však jako šanci vidět z pohodlí zajímavá místa.