Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Česko

Pionýr, fichtl, pařez. Motocyklová legenda ožívá ve vysokomýtském muzeu

Výstava Pinďour a jeho doba začíná v regionálním muzeu 14. května ve 14 hodin. foto: Josef Vostárek, ČTK

Fichtl, pincek, píst, pinďour, to jsou nejznámější přezdívky malého motocyklu Jawa 50 Pionýr. Pro několik generací mladíků se stal základním dopravním prostředkem, na kterém se jezdilo do školy, k vodě, za kamarády i za děvčaty. Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě připravilo o tomto stroji výstavu Pinďour a jeho doba, která začíná 14. května ve 14 hodin.
  12:58

„Typický zvuk dvoutaktního motoru neodmyslitelně patřil po několik desetiletí jak k městskému prostředí, tak i k venkovu. Proto si tento motocykl zaslouží naši pozornost a vzpomínku,“ řekl ředitel Regionálního muzea Jiří Junek.

Výstava přiblíží Jawu 50 Pionýr po technické stránce, zaměří se na její vznik, výrobu a jednotlivé vývojové typy. Výstava však nechce být jen suchým technickým popisem, a proto nebudou chybět hravé prvky včetně fotografického trenažeru, kde si budou moci návštěvníci pořídit stylovou fotku s tímto ikonickým strojem, s nímž má nejeden majitel nejednu historku.

„Od pařeza po mustanga bylo vyrobeno kolem 1,2 milionu kusů. Všichni starší z nás jsme na nich jezdili. Sehnat je v současné době ale zas tak snadné nebylo. Když ho dneska někdo má, tak je v nevystavovatelném stavu, nebo je zrenovovaný tak, že se nám nelíbil,“ přibližoval přípravy výstavy Pinďour a jeho doba Junek.

Nakonec ale pomohli sběratelé i široká veřejnost. Návštěvníci tak uvidí pětatřicet motocyklů. Lidé budou moci obdivovat tento stroj také ve vojenském provedení, které zapůjčilo Vojenské muzeum z Lešan. „Vždycky jsem věděl, že vojáci měli na motospojky dvěstěpadesátky, a oni měli i dvacítky a mustangy. A ty lidem ukážeme,“ řekl Junek.

Muzeum udělalo průřez pionýrem, tedy od „550 pařeza“ až po mustanga. Některé kousky mají v rámu dokonce brašny. Tyto sběratelské skvosty je však obtížné od pyšných sběratelů získat. „Často se setkáváme s tím, že motocykl nemá originální součástky, my ale chceme návštěvníkům předvést tyto skvosty přesně v tom balení, jak vznikly,“ podotkl ředitel muzea.

Na přípravě se podílela i Automobilní škola z Ústí nad Orlicí, která připravovala technické záležitosti k této výstavě. Její studenti pomáhali zprovoznit trenažér. Kdo na něm přidá plyn, rozpohybuje i větrák, který čechrá vlasy a jaksi rozhýbává jinak statickou jízdu. Muzeum požádalo o pomoc i veřejnost, shánělo požadované motocykly, ale i fotografie.

„Hledali jsme džísku, kterou mám zafixovanou z 80. let, když jsme jezdili s klukama na zábavy. Dlouhé vlasy a džíska. Dali jsme výzvu a nic. Až se ozval pán, že ji má. Ale nepodařilo se nám sehnat zelenou somračku od obalu plynové masky, kam si chudší psali propiskou AC/DC,“ dodává Junek.

Motocykl pionýr ve všech provedeních byl v regionu populární. V první polovině 70. let se ve Zderazi jezdily pod hlavičkou Svazarmu závody těchto strojů. „Máme krásné fotky, jak majitelé tyhle motorky odstrojili a jezdili na nich jako na motokrosových motorkách,“ řekl Junek.

Na autodromu zase kolem roku 1977 probíhal závod po vzoru 24 hodin v Le Mans, 24 hodin na pionýrech v tříčlenných družstvech.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!