Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

„Je jaro, kupte si nový vůz“

Česko

Automobilky se trumfují optimistickými čísly a černé Petry, jako například prodej lehkých užitkových vozů, si nechávají za zády. Chtějí tak povzbudit prodej.

Téměř lze říci, že prodeje automobilů v dnešních dnech prostě musí vykazovat kladná čísla. Automobilky každý měsíc téměř bouřlivě slaví zvyšování prodeje, a pokud jsou náhodou nuceny přiznat pokles, rychle přispěchají s dalšími údaji, vybízejícími k radostným výhledům.

Příkladem může být i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Podle ČTK jí loni klesl čistý zisk o 68 procent na 3,46 miliardy korun. Tržby firmy se propadly o 6,2 procenta na 187,8 miliardy Kč. To jsou poměrně alarmující čísla. Přesto představenstvo Škodovky nepůsobí navenek nijak zaskočeně a hned dodává další čísla. Dodávky zákazníkům podle něj mírně vzrostly – o 1,4 procenta na „rekordních“ 684 200 vozů. „Zátěží pro nás byla vysoká volatilita české koruny,“ řekl člen představenstva za oblast ekonomie Holger Kintscher. Škoda Auto tedy pokles zisků zdůvodňuje velkým kolísáním české koruny.

„Škodovka přijala správná opatření a díky správné nákladové politice se jí podařilo udržet hospodářský výsledek v zisku, což svědčí o odpovědném řízení firmy vůči akcionářům i zaměstnancům,“ pokračoval Kintscher.

Většina automobilek prezentuje svá čísla z prodeje převážně pozitivně, ale přitom nebere v úvahu celou řadu vlivů, které mohly jejich meziroční nárůsty ovlivnit. Například podle Milana Bláhy z poradenské společnosti KPMG se na statistice prodejnosti aut na našem území v první polovině roku 2010 projeví změna DPH.

„Lednová čísla o prodejích významně ovlivnila změna DPH z dubna 2009, která rozšířila možnost odečtu DPH z kategorie lehkých užitkových vozidel i na kategorii osobních aut. Tím odpadla podnikatelům potřeba montovat kvůli odečtům DPH mřížky v zavazadlovém prostoru. Ve statistikách tak došlo k přesunu počtů prodaných kusů z kategorie malých užitkových vozů do kategorie osobních,“ říká Milan Bláha. „Pokud však tyto dvě kategorie sečtete, došlo celkově k poklesu, a to o 873 kusů.“

Automobilky tedy vykazují nárůsty v prodeji osobních aut, ale kdyby uveřejnily i data prodaných lehkých užitkových vozidel, už by tolik neslavily. Konkrétně letos v únoru se prodalo pouze 711 lehkých užitkových vozidel, zatímco loni téměř tři tisíce. Po zohlednění únorových čísel pak celkový propad prodeje na našem území činí 1851 vozů. A to ještě nebereme v úvahu možné taktizování firem, které loni v únoru odkládaly nákup nových vozů právě kvůli plánované změně DPH. „Firmy čekaly s nákupem osobních aut až na duben a další měsíce. Takže je pravděpodobné, že letos uvidíme v dubnu a v květnu v meziročním srovnání značný propad prodejů,“ říká Bláha. „Budeme totiž porovnávat letošní slabé prodeje s loňskými daňově motivovanými prodeji v měsících dubnu, květnu, případně červnu.“

Proč automobilky s takovou chutí zveřejňují údaje vzbuzující naděje a zakrývají ta čísla, která působí pesimisticky? Chtějí vyhecovat konkurenci, nebo ujistit ekonomy, že se vše vrací do starých výdělečných kolejí? Důvodem bude nejspíš to, že někdo na sebe zkrátka musí vzít roli optimisty. A spotřebitel to rozhodně nebude. Ekonomika se stále potýká s vysokou nezaměstnaností a rostou i obavy ze ztráty zaměstnání. To nezní jako příhodná doba na koupi nového vozu. Automobilový průmysl se tedy snaží vytvářet dojem, že je vše v pořádku a že si už zase můžeme kupovat auta, protože to tak už plno lidí udělalo. „Slunečné jarní dny přímo vybízejí k optimistickým náladám. Takže prodeje jsou nyní plně v kompetenci marketingových specialistů, kteří mohou jarní nálady spotřebitelů využít,“ říká Bláha a poukazuje na to, že jaro je na rozdíl od podzimu ideální dobou pro pořízení nového auta nebo alespoň pro úvahy o koupi.

***

Počet nových vozidel koupených v únoru (roky 2008–10)

Kategorii osobních automobilů (v případě karoserie kombi, osobní kombi nebo hatchback) bylo možné převést na kategorii lehkých užitkových vozidel do dubna 2009 přiděláním pevné nebo posuvné přepážky. Pak se mohl uplatnit odečet DPH. Současná novela umožnila odečítat DPH u všech osobních automobilů. Podíl lehkých užitkových vozidel tak na trhu nově prodaných vozů klesl z loňských 18,4% na letošních 5,1%.

Zdroj: RTV data ve spolupráci MD ČR a svaz dovozců automobilů

Autor: