Na navrhované právní úpravě whistleblowingu a ochrany oznamovatelů je co zlepšovat, shodují se protikorupční organizace. A i sama překladatelka Karolína Peake (LIDEM) připouští, že se jedná teprve o první krok. Přestože měla vláda na přípravu téměř dva a půl roku, je výsledný návrh maximem toho, na čem se byly koaliční strany schopny dohodnout.
K TÉMATU: |
Podle whistleblowerů oslovených serverem Lidovky.cz je však připravovaný zákon v mnohých oblastech nedotažený. "Přijde mi to jako plivnutí do obličeje," hodnotí jej například Jakub Klouzal, který upozornil na podezřelé veřejné zakázky na ministerstvu zahraničních věcí.
Jakub KlouzalUpozornil na problematické veřejné zakázky na ministerstvu zahraničních věcí. Dokumentace byla podle něj neúplná či zcela chyběla a výběrová řízení probíhala za podivných okolností. Tvrdí, že také řada zakázek byla předražená.
"V podstatě se dá říci, že tento dobrý záměr je past na whistleblowery. Pokud by někdo věřil v to, že ho zákon ochrání, tak by akorát vlezl do pasti korupčníkům a jiným deprivantům ve státní správě," hodnotí vládní záměr zákona Klouzal. "Nedovedu si představit, jak by mi tento návrh pomohl. Proti vyhazovu z práce by mne neochránil. Proti psychickému teroru by mne neochránil. Proti vyhrožování by mne neochránil. Fyzicky by neochránil ani mne ani moje blízké. Finance, které jsem investoval ze svého do boje proti korupci, by mi nenahradil. Nepomohl by mi ani v soudním sporu, který vedu s ministerstvem zahraničních věcí. Nepomohl by mi ani se zpracováním trestních oznámení na lidi, kteří se na ekonomických machinacích podílejí anebo jim nečinně přihlížejí," míní Klouzal. ČTĚTE TAKÉ: Upozornil na předražené zakázky. Teď dostal cenu za odvahu |
Libor MichálekBývalý šéf Státního fondu životního prostředí upozornil na údajnou korupci, což vedlo k demisi tehdejšího ministra Pavla Drobila (ODS). Kauza, ve které byl Drobilův někdejší poradce Martin Knetig obviněn z nepřímého úplatkářství, ale zatím vyzněla do ztracena. Knetiga soud osvobodil a případ Drobila, vyšetřovaného kvůli podezření, že chtěl nabídkou křesla náměstka uplatit Michálka, policie odložila.
"V tom mém případě s tímto problém nevznikl. Ve chvíli, kdy jsou splněny podmínky pro policejní ochranu, tak i za současné legislativy máte možnost ji získat. Nárok na fyzickou ochranu by ale mohl být spojen se získáním statusu whistleblowera."
"Že se motivace oznamovatelů vůbec neřeší, to vnímám rozhodně jako minus tohoto návrhu. Ale co vnímám jako ještě větší problém, že není jasné, jak osoba získá status whistleblowera. Jedna věc je oznámení trestného činu, druhá věc je, že se informace nemusí podařit ověřit. Proto by bylo dobré, kdyby soud předběžným opatřením uznával relevanci informací a tím i status whistleblowera - aby whistleblower získal ochranu, i když se podezření nepodaří prokázat." |
Věra JežkováUpozornila na pravděpodobně zmařenou investici polostátního podniku ČEZ. Kvůli nedostatku hnědého uhlí bude totiž s velkou pravděpodobností zmařena investice do modernizace elektrárny Prunéřov v hodnotě asi 25 miliard korun.
"Přečetla jsem si znění vládního návrhu. Připadá mi, že je napsán poměrně složitým, nejednoznačným a nepřehledným způsobem. Zarazila mne i úvaha v jeho textu, že už jenom evidovat oznamovatele trestné činnosti by byla drahá záležitost. Oznamovateli by v praxi vůbec nebylo jasné, na jakou instituci by se vlasně o ochranu své osoby měl obrátit. A už vůbec ani není zřejmé, jakým způsobem by mu byla reálná ochrana skutečně poskytnuta." ČTĚTE VÍCE: Upozornila na zmařenou investici ČEZ. Dostala Cenu za odvahu "V závěru textu je vysvětlení pojmů, ze kterých vyplývá, že oznamovatel je například zaměstnanec té instituce, kde se dějí trestněprávní jednání. V této souvislosti se domnívám, že oznamovatel by měla být jakákoliv fyzická osoba."
"Vůbec ani není zohledněn fakt, že ohlášením korupce a jejím neodkladným řešením vzniknou obrovské úspory ve prospěch celé společnosti. Pak by takový člověk měl být odměněn i určitým procentem z té částky, která se jeho ohlášením zachrání. Z tohoto pohledu by si na sebe "vydělala" i speciální instituce, která by whistleblowery evidovala s jejich konkrétními případy a krom jejich ochrany by je i finančně odměnila. Zároveň by měla mít i mandát k tomu, aby sledovala, kontrolovala a měla vliv na efektivní dořešení ohlášených trestněprávních činů. Pokud nebude legislativní záměr takto jednoznačně definován, pak nebude mít smysl a mnoho občanů se bude nadále bát trestněprávní konání oznamovat |
Ondřej ZávodskýPoukázal na korupci a rozkrádání peněz ve státní organizaci Zařízení služeb ministerstva vnitra, kde pracoval jako šéf právního oddělení. Následně byl sesazen na pozici řadového referenta a čelil výhrůžkám. Později nevidomému právníkovi vedoucí funkci vrátili. Na základě provedeného auditu padlo trestní oznámení.
"Ochrana oznamovatelů je fakticky zúžena na jejich pracovněprávní ochranu. Považuji tuto redukci za zcela nedostačující. Vedle této ochrany by měl nový zákon upravit, resp. doupravit, fyzickou ochranu oznamovatele a zejména zakotvit formou několika pravidel ochranu osobnosti oznamovatele před mediální difamující kampaní. Teprve vzájemně se prolínajícím souborem ochran těchto oblastí bude whistleblower účinně chráněn."
"Navrhovanou regulací zůstává zcela nedotčená motivace lidí v této zemi k oznamování korupčního jednání, ačkoliv právě to považují tuzemské i zahraniční nevládní organizace za jeden z největších nedostatků protikorupční legislativy v ČR. Vedle nějaké formy odměny pro ty, kdo se staví do cesty korupčním strukturám, které sžírají naši zemi, regulace neobsahuje ani možnost kompenzace nákladů, jež každému oznamovateli v souvislosti s jeho činností vznikají. Výsledkem proto zůstává, že oznamovatelé ke své činnosti nebudou nejen něčím materiálním motivováni, nad to jsou ještě nositeli obrovských výdajů, jež při osobním nasazení v boji proti korupci a příbuzným nešvarům vznikají. Otázkou proto je, čím má současný legislativní stav připravovaná právní norma posunout směrem kupředu." |
Renata HorákováZ pozice vedoucí majetkového odboru na znojemské radnici odmítla podepsat pro město velmi nevýhodné transakce. Po vlně šikany, kterou jí na pracovišti přichystal starosta města, byla propuštěna - z nadbytečnosti.
Odstavec garantující fyzickou ochranu whistleblowerů nepovažuje Renata Horáková za podstatný problém. "Já když jsem se obrátila na protikorupční policii, tak mi nabídli pomoc. V případě, že by mi chodily výhružné sms nebo bych měla nějaké obavy, tak jsem tehdy nabyla dojmu, že mi jsou ochotni pomoct."
"Mám-li mluvit za sebe, pro mě by tehdy byla daleko přednější morální podpora - aby nedocházelo k šikaně na pracovišti. Samozřejmě nějaká finanční satisfakce je také dobrá. V mém případě došlo k uzavření mimosoudní dohody s městem, tedy mým zaměstnavatelem. Doplatili mi i právní výlohy. Ale místo na úřadě jsem zpět nezískala." |