Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Je to skvělé malířské dílo. Ale trochu patetické

Česko

PRAHA Muchova epopej nebyla nikdy příliš milovaným dílem. Už na konci dvacátých let, kdy ji autor s velkou pompou vystavil v pražském Veletržním paláci, se na ni tehdejší umělci dívali skrz prsty. Josef Čapek tehdy do Lidových novin napsal, že v české umělecké obci budí Muchovo vrcholné dílo spíš „uleknutí a protesty“. Není divu. „V době, kdy byla epopej dokončena, byla už přežitkem. Když byla poprvé vystavena, tak to bylo pro tehdejší avantgardisty naprosto směšné a něco, co je prostě úplně mimo,“ říká kunsthistorik Tomáš Pospiszyl.

Epopej dělí umělecké experty i nyní, osmdesát let od první výstavy. Kritici mu vyčítají prakticky totéž co prvorepublikoví modernisté. „Pro někoho je to dílo prostě přežité,“ říká Petra Hoftichová z Galerie hlavního města Prahy. Plátnům se dále vyčítá i to, že z nich čiší příliš patetický nacionalismus. „Někteří odborníci epopej kritizují kvůli vypjatému obrozeneckému nacionalismu. Ten je až skoro v duchu rukopisů. Dělá to dojem, že si vytváříme nějakou vlastní mytologii, která je lživá a nepravdivá,“ zmiňuje další výtku Pospiszyl.

Epopej jako terapie Příznivci epopeje vidí celé dílo trochu jinýma očima. Nacionalismus podle nich není na škodu. „Já osobně považuji Slovanskou epopej jako terapeutické dílo, abychom věděli, jak jsme na sebe sama nahlíželi ve dvacátých letech. To je nesmírně zajímavé,“ říká Pospiszyl. Další klad – skvěle zvládnutá malířská práce. Podle fanoušků epopeje byl Mucha výborný malíř a jeho vrcholné dílo to jen dokazuje. „Je tam obrovská porce fantasticky zvládnutého malířského řemesla, “ říká Petra Hoftichová. „Mucha se navíc na tento cyklus dlouhodobě připravoval. Je tam spousta studií a přípravných prací, které nebyly ani publikovány,“ dodává.

Muchovi nakloněným kunsthistorikům vůbec nevadí, že jeho dílo při svém dokončení klopýtalo za uměním té doby. „Mucha dobře věděl, co dělal. Vybral si určitou techniku a tu dokázal celou tu dobu udržet. Z jeho přípravných studií vyplývá, že sledoval, co se okolo něj tvoří za aktuální umění. Vidíte v tom modernistické techniky,“ hájí Muchu Hoftichová.

Alfons Mucha je pro české kunsthistoriky prostě nevyřešeným problémem. Zatímco ve světě ho milují a jeho výstavy navštěvují statisíce lidí, v Česku to tak zatím není. „S Muchou jsme se nikdy pořádně nevyrovnali. Když byla velká výstava, která putovala po Evropě, tak se do Čech nedostala. My se Muchy trochu bojíme,“ myslí si Hoftichová.

Stěhování epopeje do Prahy může jeho popularitě v Česku jen pomoci. Kunsthistorici ale varují. Pouhým vystavením epopeje v poměrně malých prostorách Národní galerie se nic nevyřeší. „Aby epopej fungovala, chce to velký prostor, samostatný areál. To se ukázalo i v cizině,“ dodává Hoftichová.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!