Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Je tu další pokus o oživení PPP

Česko

Ministerstvo dopravy chce první projekty tendrovat ještě letos. Karty má však v rukou jiné ministerstvo

PRAHA Stát má ambiciózní plány na projekty PPP, přestože se v českých podmínkách tato forma financování staveb čím dál víc jeví jako utopie.

Zatím poslední projekt, dostavba a provoz části pražské Ústřední vojenské nemocnice, skončil fiaskem.

Přesto chce projekty založené na partnerství veřejného a soukromého sektoru rozjet ve velkém ministerstvo dopravy. Ještě letos plánuje vypsat první tendr na dopravní stavby formou PPP, kdy dálnici postaví firma za své a stát ji pak postupně splácí. Hodlá tak financovat rozšíření dálnice D1, stavbu D3, R35 a dva úseky Pražského okruhu.

Má to však háček - musí být nejdřív přijata potřebná legislativa. „Úspěšné dotažení do konce po legislativní stránce je nezbytné pro možnost začít s tendrováním,“ potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Jde zejména o novelu stavebního zákona z dílny ministra pro místní rozvoj Kamila Jankovského. Ten ji chce předložit vládě letos v červnu. Zákon obecně usnadní a zjednoduší stavbu liniových staveb, například tím, že omezí byrokracii. Jednu stavbu bude řešit jeden úřad.

Jankovského novela by také měla zabránit neustálému vstupování různých subjektů, třeba občanských sdružení, do územního řízení, což stavby prodlužuje, v horším případě úplně blokuje.

Dále je třeba provést změny v zákoně o vyvlastnění. Jednoduše proto, aby jeden farmář nezablokoval stavbu dálnice na několik let, tak jako v případě D11.

S potřebností těchto úprav zákonů souhlasí i stavební firmy. „Víc vrásek je teď na straně vypisovatele, není divu, že se chce pojistit. Uchazeč na sebe nevezme riziko vykupování pozemků nebo dohadování se s odpůrci stavby,“ řekl LN ředitel strategie společnosti Metrostav Development Petr Řezáč.

„Velmi důležité pro nové PPP projekty je rovnoměrné rozložení rizik, která leží na jednotlivých subjektech, jimiž jsou stát a koncesionář. To ostatně výrazně ovlivňuje konečnou cenu,“ souhlasí Iveta Štočková ze společnosti Eurovia.

Nejen v této věci by mohly prospět chystané změny v koncesním zákonu, které rovněž řeší ministerstvo pro místní rozvoj. „Koncesní zákon upravuje jeden z možných způsobů výběru soukromého partnera pro projekty PPP,“ říká mluvčí ministerstva Jana Jabůrková.

Stávající norma už prodělala několik úprav. Podle Řezáče může chystaná novela zprůhlednit řízení pro obě strany a zabránit, aby se projekty neustále přepisovaly a měnily. Nové změny v koncesním zákoně jsou nyní součástí prací na Jankovského novele zákona o veřejných zakázkách, o němž se bude jednat v nejbližších dnech.

Zúčastněné strany se shodují, že legislativa je sice důležitá, ale rozhodující pro úspěšnost PPP projektů bude nakonec lidský faktor. Ten selhal v případě již zmíněné Ústřední vojenské nemocnice. Zadavatel, ministerstvo obrany, se s konscorciem PMHC prostě nedokázal dohodnout na rozsahu a podmínkách tendru. „Bohužel jsme se dostali přes tři různá vládní uskupení a každé na to mělo jiný názor. Musíme se nyní setkat na nějakém kompromisu. Také sama nemocnice si musí nastavit, co opravdu v tom projektu chce,“ říká Řezáč z Metrostavu, který se v rámci konsorcia na stavbě podílí.

Až se všechny strany dohodnou, musí to ještě schválit ministr obrany Alexandr Vondra. Jasno musí být do září.

Plánované silniční PPP projekty předpokládané datum dokončení 2016 Pražský okruh, úsek Běchovice-dálnice D1 2017 dálnice D3, úsek Veselí nad Lužnicí - Třebonín 2017 úpravy dálnice D1, úsek Mirošovice-Kývalka 2017, 2019, 2023 silnice R35, úsek Opatovice-Mohelnice 2025 Pražský okruh, úsek Ruzyně-Březiněves

Autor:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...