Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

„Je zřejmé, proč to dělá“

Česko

Jiří Čunek - Klesla mu popularita, opět tedy „vytáhl“ Romy

Romské problematice se vedoucí Centra aplikované antropologie a terénního výzkumu plzeňské univerzity Tomáš Hirt dlouhodobě věnuje. Některých tezí z jeho prací zřejmě využil i Jiří Čunek. „Takto to nelze zjednodušovat,“ říká ale Hirt. LN Co si myslíte o této větě týkající se problematiky romské komunity: Nejde o problém národnostní, ale o problém sociálního vyloučení, které postihuje převážně příslušníky romské komunity především proto, že jejich tradiční kultura není s kulturou moderní společnosti slučitelná...? Lze to takto říct?

To je právě problém. To bych ale musel mluvit deset minut... V určitých aspektech ano, v určitých ne. Jde o to, že kultura, která se předává v romských osadách, ze kterých pochází většina Romů, kteří se momentálně nacházejí v České republice, spočívá na příbuzenském principu. To znamená na širokých příbuzenských vazbách. Tyto široké příbuzenské vazby se těm lidem vyplatí udržovat i v prostředí českých sociálně vyloučených lokalit právě proto, že podmínky v těchto lokalitách jsou poměrně nejisté. Ty sociálně vyloučené lokality jsou ale součástí moderní společenské situace. Nicméně platí, že tyto vazby mohou představovat určitou bariéru integrace těch lidí na úroveň životního stylu střední třídy. Často se například dělí o svoje příjmy a zdroje s řadou svých příbuzných. Čili na jedné straně ano: kulturní výbava sociálně vyloučených Romů v ČR představuje určitou zátěž při sociálním vzestupu. Ale na druhé straně se ta osadní kultura ukazuje jako výhodný model adaptace v prostředí sociálně vyloučených lokalit, které jsou nedílnou součástí moderní komplexní kultury.

LN Je podle vás možné, že problémy vyloučených skupin Romů jsou způsobeny i tím, že v jejich komunitách funguje kastovní systém, široké rodiny se musí o vše dělit, a když například někdo pracuje, musí část svých výdělků odevzdávat příbuzným, již nepracují, což snižuje jeho motivaci pracovat?

Do určité míry ano, ale je to přílišné zjednodušení. Faktorů nezaměstnanosti je celá řada, například zadluženost a hrozba exekuce. Ale prosím nezlobte se. My se této problematice dlouhodobě věnujeme. Ten výklad je tak komplikovaný, že nelze shrnout do odpovědi v novinovém rozhovoru. I odborný článek, který jsme na toto téma nedávno publikovali, měl padesát stránek. A i ten pokrýval jen část té problematiky. LN Ptám se proto, že citovaný výrok i teze, kterou jsem přednesl ve druhé otázce, pocházejí ze čtyřstránkového referátu Jiřího Čunka na téma sociálně vyloučených občanů v rámci konference KDU-ČSL. Jemu ty čtyři stránky stačily. Částečně používal i některé teze z vašich odborných textů, na kterých jste spolupracoval s Markem Jakoubkem. Jiří Čunek je znám svým kontroverzním postojem vůči Romům z minulosti. Co říkáte na to, že se nyní na věc snaží jít,,vědecky“?

Jako bývalý ministr pro místní rozvoj má samozřejmě právo tuto otázku tematizovat. Nicméně je úplně zřejmé, proč to dělá. Osobně se domnívám, že se teď chce opět zviditelnit svým starým tématem, tentokrát jako koncepční chlapík. A strhnout stranou pozornost od svých ostatních problémů. Já bych mu v tomto opravdu nerad poskytoval alibi, i kdyby nyní z našich prací citoval celé odstavce. Protože to, co říkal dříve, byl opravdu mimořádný populismus. A obávám se, že i teď mu jde o něco jiného než o systémové řešení situace sociálně vyloučených lidí.

***

Tomáš Hirt (33) Vyučuje na katedře antropologie a historických věd Západočeské univerzity v Plzni, kde vede také Centrum aplikované antropologie a terénního výzkumu. Dlouhodobě se věnuje problematice sociálního vyloučení. Zároveň pracuje v plzeňské pobočce Člověka v tísni.

Autor: