Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Jedna dálnice musí zatím stačit

Česko

Moravské dálnice povyrostly, ale jejich boom končí. Politici nemají peníze na dokončení R55 z Olomouce do Břeclavi ani na R49, vedoucí na slovenské hranice. ZLÍN/KROMĚŘÍŽ Vzdor počasí si to politici nenechali ujít. Pod speciálním přístřeškem otevírali novou část dálnice D1 a rychlostní silnici R55, která ji napojuje na Zlín. Část jen litovala - kdyby se podařilo práce podle plánů dokončit v říjnu, mohl to být pěkný předvolební úspěch. Zvlášť v kraji, z něhož přichází premiér Petr Nečas - a kde ODS prohrála boj o radnici krajského města.

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) však nepřímo přiznal: Stříháme pásku u jedné z největších dálničních křižovatek na Moravě, ale plného využití se hned tak nedočká.

Silnice R55 a dálnice D1 se totiž střetávají na Moravské křižovatce poblíž Hulína. Jenže severní výjezd dálnice D1 z ní bude uzavřen nejméně půl roku a osud silnice R49, která ji má spojit na východ se slovenskými hranicemi, je kvůli úsporám ve hvězdách.

Stavba stála víc než sedm miliard korun Díky zprovoznění komunikace se Zlín poprvé napojuje na dálniční síť. Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc připomněl, že se tak vlastně plní baťovský záměr z třicátých let, podle něhož měla napříč republikou kolem Zlína vzniknout dálnice spojující největší města státu. Zůstalo jen u plánů a rozestavění několika částí - ta torza, která jsou dodnes patrná v pohoří Chřiby, nakonec dálnice do Zlína obloukem obešla.

Nový úsek D1 měří asi pět kilometrů, u R55 víc než třináct kilometrů. Je to druhá nejvýznamnější letos dokončená dopravní stavba po Pražském okruhu. D1 se u Hulína příští rok, po nápravě škod po intenzivních deštích, rozšíří o několikakilometrový úsek do Říkovic v chystané trase do Přerova.

Naopak pro silnici R55 je to zřejmě na dlouhou dobu konec zásadnímu rozšiřování. Nyní končí na silnici mezi Zlínem a Otrokovicemi a zástupci regionu by chtěli, aby alespoň dostavbou zatím chystaného jihovýchodního segmentu vytvořila stále chybějící obchvat Otrokovic.

Její další rychlé pokračování na jih směrem k Břeclavi však zatím vidí jako reálné jen největší optimisté. Společné komise ministerstev dopravy a životního prostředí řešily, jak by měly projít několika významnými přírodními lokalitami kolem Bzence, a výsledkem je záměr vybudovat v rovinatém údolí tunel za víc než deset miliard korun.

To je pro ministerstvo dopravy, jemuž chybějí peníze i na zásadnější projekty, nepřijatelné. Podle neoficiálních informací LN lidé z okolí ministra Bárty argumentují i tím, že po stejné trase vede rekonstruovaný železniční koridor, který by šlo využívat pro odlehčení nákladní dopravě. I Bárta uvedl, že podobné souběhy je třeba zohledňovat.

Silnice R49, která má z Moravské křižovatky u Hulína vést přes Fryšták na východ ke slovenským hranicím, je na tom podobně. Silničáři bojují s ekoaktivisty o stavební povolení, i oni však přiznávají, že zejména předhraniční úsek by zatím stavěli jen v poloviční šíři. Auta by tedy v obou směrech jezdila po jedné straně dálnice. R49 by přitom měla Zlínu dát další napojení na dálnici, tentokrát ze severu. „Musíme intenzivně prosazovat výstavbu komunikace R49 z Hulína směrem na Fryšták a dále do Lípy a odtud východním směrem ke slovenské hranici. Teprve tato připravovaná komunikace definitivně vyřeší přetíženou dopravní situaci Zlína a zajistí plynulý tranzit ve směru na Slovensko,“ stojí za svým hejtman Zlínského kraje Stanislav Mišák. Ze svého to však nezvládnou. I včera otevřenou stavbu z větší části zaplatily evropské fondy. Další zádrhel: průjezd aut Malenovicemi Přestože je Zlín formálně napojen na dálniční síť, stále to není úplné. Čtyřproudá silnice, která město protíná, začíná u dálnice dosud neopraveným a nerozšířeným úsekem ve čtvrti Malenovice. Práce na něm nechal Bárta původně pozastavit, po intervenci Nečase a regionálních politiků pak verdikt odvolal. Úprava však bude hotova až v roce 2012.

***

KOUSEK I V OSTRAVĚ Když se otevírá, tak co nejvíce V Ostravě se včera otevřela první část silničního napojení centra města na dálnici D1. Za čtyřproudý úsek Místecké ulice o délce 1,3 kilometru zaplatil stát dvě miliardy korun. Vede mezi mimoúrovňovým dálničním napojením v Ostravě-Přívozu a Mariánskohorskou ulicí. K propojení centra s dálnicí je potřeba dokončit ještě její druhou rozestavěnou část dlouhou 1,2 kilometru. Celé prodloužení Místecké počítá ještě se stavbou třetí etapy.

Autor:

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...