Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Jedno auto na dva obyvatele

Česko

  9:05
ČESKÉ BUDĚJOVICE - V České republice bude v roce 2020 připadat jedno auto na dva obyvatele. Takový je varovný výsledek poslední odborné prognózy, zpracované Centrem dopravního průzkumu v Praze.

ilustrační foto foto: Reprofoto

Studie počítá s tím, že zatímco dnes připadá na tisíc obyvatel 388 aut, v roce 2010 to už bude 420 a za dalších deset let 495 osobních vozů. Česko se tak začne rychle přibližovat západním zemím. Například ale v Lucembursku, které vede evropský žebříček, je nyní již 730 aut na tisíc lidí. Odborníci přitom ve své studii přinášejí příznivou zprávu pro výrobce automobilů. I kdyby se podle nich nadále zvyšovala cena pohonných hmot, obyvatele Česka to od nákupu dalších aut neodradí.

„Jestliže si rodina pořídí třeba tři auta, ještě to totiž neznamená, že s nimi najede celkově výrazně víc kilometrů než dříve s jedním,“ řekl LN Miroslav Vančura, vedoucí sekce rozvoje dopravního sektoru Centra dopravních výzkumů.

Česko se podle něj přibližuje západnímu trendu, v jehož rámci vlastní rodina třeba jedno rodinné auto, s dalším pak jezdí třeba manželka na nákupy nebo manžel do zaměstnání. Vančura tvrdí, že zkušenosti z posledních let poukazují na přímou souvislost mezi zvyšující se kupní silou obyvatelstva a rostoucím počtem automobilů.

Lidé tedy nekupují auta jen kvůli tomu, že je nutně potřebují k dopravě, ale často prostě proto, že chtějí mít doma více různých aut k různým účelům. „Cena aut nerostla v posledních patnácti letech zdaleka tak rychle jako ceny ostatních druhů zboží a automobily jsou proto čím dál tím dostupnější,“ tvrdí Vančura. Ten, kdo nemá na nový automobil, si dnes může pořídit starý vůz třeba za tři měsíční platy. Ostrá konkurence výrobců přitom podle Vančury v příštích letech nedovolí, aby se cena automobilů výrazně zvyšovala. „Jen v Česku by se od roku 2008 mělo vyrábět milion aut ročně,“ řekl Vančura.

Přes varovné prognózy ekonomů, kteří se obávají zvyšování cen pohonných hmot, tak prodej osobních vozidel údajně nadále poroste. A to i za teoretického předpokladu, že by celkový počet najetých kilometrů na jedno vozidlo zůstal stejný nebo rostl jen mírně. Studie předpokládá, že zatímco dnes ujede jedno české auto v průměru za rok 14 500 kilometrů, v roce 2010 to bude mírně přes 15 000.

Nová česká prognóza přitom jen koresponduje se zahraničními studiemi stejného druhu. Experti v zemích západní Evropy se zamýšlejí nad tím, kdy vlastně už bude trh s automobily natolik přesycen, že prodej aut začne klesat. I když totiž například v Rakousku dnes připadá na tisíc obyvatel už 530 osobních vozidel, poslední rakouská studie předpokládá, že v roce 2020 už to bude 720 aut.

Také Rakušané přitom předpokládají, že se úměrně tomu nebude zvyšovat celkový počet najetých kilometrů. I předpokládané mírné zvýšení ale už dnes přidělává dopravním expertům starosti. A nové dálnice a silnice už není prakticky kam umístit. „V západní Evropě se proto spíše ubírají cestou rozšiřování současných silnic. I když autem jezdí stále více lidí, s novou dálnicí ve svém okolí souhlasí jen málokdo,“ řekl Vančura.
Autoři: