Olčík je totiž dálniční policista a jeho prací je stíhat piráty silnic na západním úseku dálnice D5 od Plzně po Rozvadov. V prosinci dostal do rukou novou zbraň - výkonný stroj Volkswagen Passat R36. Tedy vůz s více než třílitrovým motorem a maximální rychlostí 250 km/h.
Aby mohl mladý podpraporčík jezdit s takovýmto vozem, musel na školení. „Společně s dvanácti kolegy jsme vyjeli na polygon do Mostu. Tam jsme se učili ovládat auto v extrémních situacích. Prošli jsme například školou smyku,“ popisuje Olčík mostecké školení.
To však nebyl jeho jediný kurz. Dále se musel naučit ovládat nové měřicí radarové zařízení Polcom, protože ne vždy sedí ve zbrusu novém passatu na místě řidiče.
To se mu poštěstí asi desetkrát do měsíce. Když má službu, za volantem dálničního speciálu stráví skoro dvanáct hodin v kuse. „Jezdí se přes den i v noci,“ doplňuje Olčík.
Nový passat je podle něj dobré auto. O mnoho lepší než předešlý speciál Škoda Octavia, který je nyní zaparkován v garáži dálničního oddělení. Největší výhodou nového vozu ale není podle Olčíka jeho výkonný motor, ale zbarvení. Na rozdíl od svého předchůdce je totiž passat vyveden v šedomodré barvě bez policejních znaků. „Kdybychom měli pomalované auto, téměř nikoho bychom nechytili,“ myslí si Olčík.
Při stíhání pirátů se často řítí po dálnici rychlostí vyšší než 200 km/h. Kde má hranici rizika?
„Nedá se to jednoznačně určit. Záleží to na situaci. Na počasí nebo hustotě provozu,“ říká policista. Doma by Olčík superrychlého passata nechtěl. „Já bych se v něm zabil,“ říká v nadsázce.