Pátek 6. prosince 2019svátek má Mikuláš 1 °C polojasno Předplatné LN
27. listopadu 2009 14:35 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Jen marketing Opencard stál tolik, co celý provoz karty v Plzni

Opencard | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Opencard | foto: cdr.cz

PRAHA Náklady, které dala Praha na marketing a nejrůznější služby spojené s opencard, stály tolik, kolik celý provoz a zavedení podobné karty v Plzni. Jde o zhruba 240 milionů korun. Plzeňská karta přitom poskytuje více služeb než opencard. Celkové náklady na opencard jsou ve srovnání s Plzeňskou kartou více než trojnásobné. Vyplývá to z výsledků auditu karty opencard.

Projekt Plzeňské karty funguje od června 2004. Kromě jízdenek na MHD a integrovanou dopravu Plzeňského kraje ji mohou lidé používat také na nákup vstupenek do kulturních a sportovních zařízení i mimo město Plzeň nebo díky ní získávají slevy v nejrůznějších obchodech, restauracích nebo fitness centrech.

Plzeňská karta je propojena s mezinárodním studentským průkazem ISIC, proto ji využívá také několik tisíc studentů. Kartu je možné nahrát do mobilního telefonu, uživatelé ji pak nemusejí nosit s sebou. Žádné takové služby ale držitelé pražské opencard používat nemohou.

Opencard funguje jako tramvajenka a stejně jako v Plzni jako průkazka do knihovny. Pražané mohou tímto průkazem platit parkovné. Další funkce ale město dosud nezprovoznilo, přestože je dlouhodobě slibuje.

Náklady na jednu vydanou kartu opencard přitom dosahují 2380 korun, což je více než dvojnásobek toho, kolik stojí vystavení jedné Plzeňské karty.

Náklady na vystavení In-karty Českých drah, která funguje na podobném principu, jsou dokonce jen 314 korun.´

Náklady 888 milionů, zisk 0

Praha vydává karty opencard od jara 2007. Celkové náklady na projekt opencard byly k 30. červnu letošního roku vyčísleny na zhruba 888 milionů korun. Podle auditorů náklady neodpovídají současnému stavu projektu.

Nejvíce peněz, asi 418,7 milionu korun, šlo podle auditu do firmy Haguess, která městu zajišťovala technologie, provoz a vydávání karet. Podle firmy to bylo ale méně.

Dalších asi 240 milionů korun stál marketing a poradenské, konzultantské a dozorové služby. Do kterých firem tyto peníze putovaly, ale město nezveřejnilo. Podle informací médií si desítky milionů rozdělily firmy spojené s dopravním podnikem nebo navázané na podnikatele Michala Voráčka, který má obchodní vazby s přítelem primátora Pavla Béma Romanem Janouškem.

Srovnání

  Opencard Plzeňská karta In-karta ČD
Celkové náklady 888 060 250 000 185 000*
Vydaných karet 395 117 240 000 590 000
Náklady na 1 kartu 2380 1042 314

* pouze investiční náklady

Lidovky.cz, ČTK
Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

„Když se něco naučíte rychle, váš mozek bude mít tendenci pamatovat si to... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

Prostitutka láká zákazníky za výlohou vykřičeného domu v Dubí u Teplic (2005) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?
OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?

Propadli jste pleťovým a tělovým olejům a hledáte inspiraci? Vyzkoušeli jsme olejíčky Frei öl®, které slibují tu nejlepší péči pro pokožku dospělých i našich nejmenších.