Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Jeruzalém se učí žít s tramvajemi

Česko

Palestinci si stěžují, že Izrael si skrze první tramvajovou trasu přisvojuje i arabskou část města. A ultraortodoxním židům zase vadí, že přijdou o „košer“ autobusy.

JERUZALÉM Po staletí tudy mířily karavany z přístavní Jaffy, teď budou kolem hradeb jeruzalémského Starého Města svištět tramvaje. Úvodní úsek historicky první tramvajové linky v Jeruzalémě má být uveden do zkušebního provozu každým dnem. A viděno zdejší optikou, půjde o mimořádnou událost.

„Nesahejte na troleje!“, „Nejezděte po kolejích, jsou určeny jen tramvajím!“, „Nepoužívejte v blízkosti trati mobilní telefony a vyndejte si sluchátka z uší – tramvaje jsou velmi tiché!“ nebo stručné a jasné: „Tramvaj má vždy přednost“... Inzeráty takového znění v posledních dnech zaplavily místní noviny. Cíl je jasný – připravit veřejnost na nový druh městské dopravy. „Největší obavy máme z toho, že se lidé budou pokoušet krást trolejové vedení, které je pod vysokým napětím,“ řekl LN mluvčí dopravního podniku Gil Singer. „Na každém sloupu jsou proto trojjazyčné varovné tabulky – v hebrejštině, arabštině a angličtině,“ dodal.

Spojnice s osadami?

Kvůli bezpečnosti pasažérů byla dokonce zřízena 24hodinová nouzová telefonní linka. Zatím bude tramvaj pendlovat na asi 1500metrovém úseku u depa. Trať tam několikrát kříží jednu z nejdůležitějších silnic ve městě, Bar-Levovu třídu. Kde to jde, natahují arabští dělníci podél kolejí žlutočervené sítě, aby chodci nevstupovali před nezvyklé vozidlo.

„Během zkoušek budou auta na kříženích s kolejemi zastavovat policisté, po zahájení pravidelného provozu tam už samozřejmě počítáme se semafory,“ upřesnil pro LN pracovník jeruzalémského magistrátu. A kdy provoz začne? „Termíny jsou pořád v pohybu, první souprava by ale měla z depa vyjet asi 24. února,“ dodal.

Jeruzalémské tramvaje ovšem nevzbuzují jen radostná očekávání. Několikaletý stavební ruch a odklonění dopravy z centrální Jaffské ulice připravily o zisky mnohé obchodníky a jejich finanční situaci nezlepšily ani přísliby růžové budoucnosti podél tramvajové trati. „Lidé sem už skoro nechodí, je tu hluk a prach, ani přejít se tu nedá, natož aby tu někde mohli zákazníci zaparkovat,“ stěžuje si zdejší prodavač koberců.

Tramvajová linka navíc skrývá i jiná „ale“. Její část totiž povede východním Jeruzalémem, což vzbuzuje značnou nevoli u Palestinců. Považují ji za další pronikání židovské přítomnosti do arabských čtvrtí, což by mohlo nakonec znemožnit rozdělení Jeruzaléma na židovskou západní a arabskou východní část. „Hlavním důvodem celého projektu je postavit spojnici mezi židovskými osadami ve východním Jeruzalémě a západním Jeruzalémem, přičemž tohle přemostění vzniklo na naší, palestinské půdě. Je stejně ilegální jako osady, které vznikají ve východní části města,“ stěžuje si Ahmad Ruajdí, poradce palestinského prezidenta Mahmúda Abbáse.

Bojkot, žaloba a nářky Palestinci již vyzvali arabský svět k bojkotu francouzských firem Veolia a Alstom, které dodaly tramvaje a další vybavení trati. Zároveň Arabové podali žalobu k francouzskému soudu, aby donutil obě společnosti odstoupit od projektu, který je podle nich realizován na okupovaných územích, a tudíž v rozporu s mezinárodním právem.

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu, který považuje Jeruzalém za jednotné a nedělitelné hlavní město židovského státu, podobnou kritiku rezolutně odmítá. Podle vládního mluvčího Marka Regeva „bude tramvajová linka sloužit jak Židům, tak Arabům“. V arabské čtvrti Šuafat ostatně mají být i tři z celkového počtu 23 zastávek.

S představou tramvají v Jeruzalémě se jen těžko smiřuje i ultraortodoxní židovská komunita. Radnice má v plánu po spuštění tramvajového provozu zrušit řadu autobusových spojů, mezi nimi i některé „košer“ linky do ultraortodoxní čtvrti Mea Šearim, které využívají výhradně ultraortodoxní židé a jejichž provoz se řídí přísnými náboženskými pravidly. Ženy například sedí v jiné části vozu než muži. „Nový způsob dopravní obsluhy zcela zničí duchovní rozměr zdejší čtvrti,“ hájí původní uspořádání ultraortodoxní rabíni.

Necelých čtrnáct kilometrů dlouhá tramvajová trať spojující severovýchod Jeruzaléma s jihozápadem přijde na zhruba čtyři miliardy šekelů (necelých 20 miliard Kč). Plán dostal zelenou v roce 2005 a podle původních předpokladů se měly tramvaje prohánět centrem už loni v lednu. Poté, co projekt nabral značné zpoždění, byl finální termín pro zprovoznění celé trasy nově stanoven na letošní září.

O autorovi| Eva Turečková, spolupracovnice LN na Blízkém východě

Autor: