Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Josef Svoboda zatím jen anglicky?

Česko

Divadelní ústav vydal důstojnou monografii našeho nejvýznamnějšího poválečného scénografa Josefa Svobody. Její autorkou je Helena Albertová, ale kniha vyšla bohužel jen v angličtině. Na českou verzi zatím nejsou peníze. Můžeme jen doufat, že se dočasný problém nestane trvalým, v Česku totiž s dočasností nemáme ty nejlepší zkušenosti.

Josef Svoboda (1920–2002) patří k těm domácím umělcům, kteří zanechali nesmazatelné stopy i ve světě, a jeho jméno je stále ještě v Evropě i v zámoří pojmem a také se většině lidí okamžitě vybaví ve spojení s českým divadlem. Je neoddiskutovatelné, že zásadně ovlivnil inscenační postupy divadla druhé poloviny 20. století. To, že reprezentativní kniha vychází v angličtině, má tedy svou logiku, ale propagace směrem k cizině by se neměla dít na úkor představení odkazu slavného scénografa domácímu publiku.

Helena Albertová vykonala obrovskou práci: léta důkladně studovala Svobodovo dílo, ale také mu kontinuálně pořádala výstavy po celém světě (od Paříže až po Caracas). A kniha je důkazem tohoto ideálního spojení „praxe s teorií“, autorka si scénografovo dílo „ohmatala“ se vším všudy a pronikla do jeho zákonitostí. Jeho nezaměnitelný styl tak mohla vřadit do vývojových souvislostí oboru. To je totiž moment, na který se v monografiích občas zapomíná: nejde jen o chronologii života a díla, ale také o postižení vnitřního napětí tvorby, pojmenování prostředků a dalších činitelů, které spoluvytvářejí celkový obraz.

Pýchou monografie je její obrazová část Albertová zaznamenává Svobodův vývoj v adekvátních proporcích a také dokáže vypíchnout podstatné, což při takto vyčerpávajícím rozsahu látky nebyl jednoduchý úkol. Podrobně se například věnuje Laterně magice včetně technologie a pracím pro Národní divadlo. Důležitá je i kapitola představující Svobodu jako scénografa oper. Pro mnohé objevná je také část, která známého scénografa představuje jako divadelního architekta, a to i přesto, že návrhy nebyly realizovány. Jedná se zejména o projekt Théatre d´Est-Parisienne z let 1972–74.

Za pýchu více než třísetstránková knihy lze označit její obrazovou část. Je výtečně vybraná a poskytuje téměř plastický pohled na jednotlivé fáze tvorby. Zahrnuje dvě stovky černobílých a barevných fotografií návrhů, realizací a plánů scénografií pro inscenace doma i v zahraničí. Návrhy jsou opatřeny Svobodovým komentářem či se k nim vyslovují osobnosti, které s ním spolupracovali. Kniha je cenná a vyčerpávající i z hlediska dokumentačně bibliografického. Její součástí je soupis scénografií (od divadla až po televizi), který je doplněn černobílými fotografiemi, připomínajícími každou z prací. Dále je zde soupis publikovaných fotografií a ilustrací a také autorův chronologicky zpracovaný životopis. Ten je vybaven pro větší část čtenářů neznámými a zajímavými dobovými fotografiemi: soukromými, ale nechybí tu ani snímky různých osobností a kolegů, s nimiž se Svoboda pracovně či jinak setkával – od Lawrence Oliviera až po Václava Havla. A konečně je tu výběrová bibliografie nejdůležitějších článků, studií a rozhovorů včetně těch, které napsal sám.

Závěrem nezbývá než citovat autorku, která v několika větách lapidárně postihla, co z Josefa Svobody učinilo výjimečného umělce a proč jeho dílo tak výmluvně předkládalo pohled na stav světa. „Stal se klasikem již za svého života, byl umělcem, jenž svou stylotvorností a objevností okouzloval a udivoval až do konce své tvůrčí dráhy. Divadelní prostor v jeho pojetí měl metaforickou sílu a magické napětí, byl proměnlivý a jedinečný. Inspiroval režiséry i herce, přinášel inscenační klíč, přesah, filozofii.“ Na závěr si nelze odpustit, že i když máme povinnost Svobodu prezentovat v cizině, zasloužil by si, aby kniha o něm vyšla i v jeho rodném jazyce. A ne až ministerstvu kultury zbudou nějaké peníze.

HODNOCENÍ LN ****

Helena Albertová: Josef Svoboda Scenographer

Praha, Divadelní ústav 2009. 328 s.

Autor: