„ČEZ, E. ON a nově i RWE podnikají různé kroky, jak by nám růst znepříjemnily,“ tvrdí.
* LN Kolik zákazníků chcete získat do konce roku? Jaké výše dosáhnou vaše letošní tržby?
Na letošní rok jsme si dali plán přesáhnout obrat dvě miliardy korun a 150 tisíc zákazníků na odběr elektřiny. Obchod s plynem jsme počátkem roku teprve začali rozvíjet, do konce roku zde získáme 20 až 30 tisíc zákazníků.
* LN Nedávno jste uvedl, že Centropol Energy získává až 14 tisíc zákazníků měsíčně. Je takové tempo dlouhodobě udržitelné?
Očekáváme, že v příštím roce tato čísla porostou ještě dramatičtěji, hlavně v komoditě plynu. Chceme se dostat na stejná čísla jako v případě elektřiny. Předpoklad na příští rok je minimálně 30 tisíc nových zákazníků měsíčně na elektřinu i plyn dohromady. Domácností je v České republice okolo 4,5 milionu, je zde stále prostor. Stále říkáme, že je pro nás nejzajímavější segment podnikatelského maloodběru. Zároveň jsme se v letošním roce rozhodli zvýšit své úsilí v segmentu domácností. Porosteme hlavně tam.
* LNV jakých regionech nejrychleji rostete? Případně kterým společnostem přetahujete nejvíc zákazníků?
Nejméně zákazníků získáváme na území Prahy, nejvíc na jižní Moravě a ve východních Čechách. Většinu, 60 až 70 procent, získáváme na distribučním území ČEZ a 20 až 30 procent na území E. ON. Podíly jsou přímo úměrné velikosti distribučních regionů.
* LN Jak rozsáhlý tým lidí pro nabírání uvedených počtů zákazníků máte? Předpokládám, že se jedná hlavně o externí spolupracovníky...
Máme vybudované dva obchodní modely. Prvním je přímý prodej a druhým model partnerského prodeje. Nyní máme několik set spolupracovníků na bázi partnerského prodeje, kteří obchodní služby poskytují.
* LN Hlídáte je, zda se nedopouštějí podvodů? Jsou známé případy, kdy se podomní obchodníci vydávají za kontrolory elektroměrů, zaměstnance ČEZ nebo elektřinu vnucují seniorům, pro které je změna dodavatele elektřiny těžko představitelná věc...
Tyto praktiky zásadně nepodporujeme. Každý obchodník podepisuje obchodní kodex, který zamezuje těmto praktikám. Musím přiznat, že některý z nich to občas zkusí. Jakmile zjistíme, že některý z obchodníků takto postupuje, okamžitě u nás skončí. Všichni zákazníci, které získáme, následně obvoláme, kvalitu jednotlivých obchodníků hlídáme a pravidelně vyhodnocujeme.
* LN Jak časté jsou případy neetického jednání některého z vašich obchodníků?
Řeknu vám jedno číslo: na dva obchodníky jsem v letošním roce podal trestní oznámení právě pro konfliktní způsob prodeje elektřiny.
* LN Jakou formou vybíráte lokality, které vaši obchodníci navštěvují?
Zajímavé jsou hlavně lokality s vysokou koncentrací lidí, tedy sídliště. Osvědčila se nám možnost, kdy zákazníky minimálně den dopředu informujeme, že se tam budeme vyskytovat. Oni se na to připraví, najdou vyúčtování za elektřinu a celý proces se tím urychlí.
* LN Jak řešíte případy, kdy třeba osmdesátiletá babička podepíše smlouvu a následně zavolá její syn, že babička toho lituje a o změnu dodavatele vlastně nemá zájem?
V legislativě je čtrnáctidenní lhůta. My jsme tuto dobu prodloužili na 30 dní, kdy se zákazník může rozmyslet, jestli nás chce jako dodavatele. Odchod v této lhůtě je nestojí ani korunu. Chceme mít pouze spokojené zákazníky.
* LN V médiích se Centropol Energy objevuje hlavně v souvislosti se stížnostmi, které na vás podává ČEZ spolu s dalšími dominantními hráči. Ať již jde o podání ke Státní energetické inspekci nebo Energetickému regulačnímu úřadu. S jakým výsledkem tato šetření skončila?
ČEZ to v letošním roce vyzkoušel již několikrát, ale nikdy jim to nevyšlo. Všechny zákazníky, které ČEZ rozporoval, jsme si vyříkali v náš prospěch. Máme telefonické nahrávky, vše můžeme dokladovat nejen písemně. Praktiky ČEZ jsou na hraně etiky. Co se týká podání ke Státní energetické inspekci, inspekce to s námi neřešila a neproběhl ani kontakt s námi. Byl to opět jen pokus ze strany ČEZ, jak nás zdiskreditovat před veřejností.
* LN Takže se zatím nestalo, že byste některý ze sporů s ČEZ prohráli?
Nikdy, vždy jsme z toho vyšli se ctí a na dané útoky jsme vždy dokázali odpovědět.
* LN Co je podle vás příčinou útoků ze strany bývalých monopolů? Nelíbí se jim počet přecházejících zákazníků k alternativním dodavatelům?
Každopádně jsme pro ně trnem v oku, zvláště v posledních měsících. ČEZ, E. ON a nově i RWE podnikají různé kroky, jak by nám růst znepříjemnily. Reagují kampaní či osočováním proti nám, případně zdržováním procesu změny dodavatele. Zákazníci někdy nátlaku podlehnou.
* LN Kolik zákazníků se nechá přesvědčit a přechod k vaší společnosti si rozmyslí?
Je to mezi pěti a deseti procenty. Další smlouvy pak dominant blokuje kvůli formálním nedostatkům ve smlouvě.
* LN Z jakých důvodů vám ČEZ a další dominantní hráči převod zákazníka odmítají?
Chyba v rodném čísle, umístění podpisu, prohození čísla popisného a čísla orientačního. Týká se to až deseti procent zákazníků, u kterých musíme zpětně dokladovat nároky na změnu dodavatele. Přisvojují si právo kontroly našich smluvních ujednání s jejich databází, přitom identita zákazníka je naprosto zřejmá. Předložili jsme takové případy Energetickému regulačnímu úřadu, jakým způsobem ČEZ brání zákazníkům změnit dodavatele, a v drtivé většině případů se úřad přiklonil na naši stranu.
* LNMá smysl stanovovat tři různé ceníky podle toho, jestli jsou domácnosti a další maloodběratelé připojeni k síti ČEZ, E. ON, nebo PRE?
My se snažíme vždy vymezit proti dominantnímu dodavateli na daném území. Nemůžeme se vymezovat vůči všem najednou a je třeba porovnávat porovnatelné tak, aby se zákazník v nabídce vyznal. Zatím se nám tato strategie vyplatila a zákazníky je vnímána dobře.
* LN Dá se čekat, že v příštích letech vypukne cenová válka i mezi alternativními dodavateli navzájem?
Očekávám, že současný stav, kdy se noví dodavatelé vymezují vůči dominantovi, zůstane nejméně následující dva nebo tři roky.
* LN Centropol získal řadu zákazníků mezi obchodními řetězci. Patří mezi vaše zákazníky také velké průmyslové podniky? Nabízíte jim dodávky elektřiny a plynu?
Neúčastníme se těchto soutěží. Většinou se jedná o nestabilní a nepravidelný odběr elektřiny či plynu s velmi nízkou přidanou hodnotou. Vzhledem k až šestiměsíční splatnosti faktur, což bývá zvykem u nadnárodních průmyslových holdingů, takové zákazníky odmítáme. Bylo by to pro nás riziko, které si nemůžeme dovolit podstoupit.
* LN V poslední době se aktivně účastníte také veřejných soutěží, které vypisuje státní či veřejný sektor. Máte v plánu se této části trhu více věnovat?
Jedná se o velmi zajímavý segment. Je zde velmi dobře predikovatelný odběr elektřiny a zákazník s výbornou platební morálkou.
* LN Při pohledu do Obchodního rejstříku je patrné, že do skupiny Centropol náleží více firem. Čím se zabývají ty ostatní?
Ostatní společnosti ve skupině Centropol mají své samostatné činnosti od provozování teplárny po podnikání v realitách v rámci České republiky.
* LN V případě vaší teplárny na jihu Čech se jedná o poměrně malý zdroj. Nejste v nevýhodě oproti velkým hráčům typu skupin ČEZ a EPH tím, že nemáte vlastní elektrárny?
Vlastní zdroj je samozřejmě určitá výhoda, ale v našem podnikání není limitou. Dlouhodobě se zabýváme myšlenkou investice do obnovitelných zdrojů, ale nejedná se o fotovoltaiku. Pokud nějaké rozhodnutí padne, rozhodně to nebude v letošním roce. S dodávkou elektřiny konečným zákazníkům takové aktivity však nesouvisejí.
***
Osvědčila se nám možnost, kdy zákazníky minimálně den dopředu informujeme, že se tam budeme vyskytovat
Zákazníky, které ČEZ rozporoval, jsme si vyříkali v náš prospěch. Máme telefonické nahrávky, vše můžeme dokladovat nejen písemně.
DODAVATEL ENERGIÍ, KTERÝ CÍLÍ NA TY MALÉ
Centropol Energy
* Centropol Energy patří mezi alternativní dodavatele, kteří na liberalizovaném trhu nabízejí dodávky elektřiny a plynu.
* Soustřeďuje se hlavně na menší firmy a domácnosti, v srpnu překročil hranici sta tisíc zákazníků.
* Mezi jeho největší zákazníky patří mobilní operátor U:fon, ústecký krajský úřad a obchodní řetězce Coop, Teta, Hruška a Okay.
* Majoritním vlastníkem skupiny Centropol je Aleš Graf, obchodním ředitelem je Lukáš Pokrupa.