130 let

Reklama na Škodovku pokrývá několik významných pomníků v Praze. Na snímku Husův pomník na Staroměstském náměstí. | foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Jungmann opět spatří světlo

Česko
  •   11:09
PRAHA - Reklamní plachty zahalily další pražské sochy. Na několik let zůstane například skrytý Alois Jirásek na stejnojmenném náměstí. V květnu bude naopak dokončena oprava pomníku Josefa Jungmanna.

V ulicích hlavního města už není mnoho známých pomníků, před kterými by „neparkoval“ nový vůz z mladoboleslavské automobilky. Právě reklamní plenty firmy Škoda Auto totiž často zahalují pomníky v rekonstrukci.

Takových má letos opět přibýt. Restaurátoři se už loni na podzim pustili do opravy pomníku Aloise Jiráska na Jiráskově náměstí, plánují také opravu sousoší Práce a Humanita na Hlávkově mostě od Jana Štursy a rádi by zrekonstruovali i sochu sv. Jana Nepomuckého na Pohořelci. V pořadníku jsou také sochy na malostranské straně Karlova mostu. „Jakmile dělníci část mostu předají jako hotovou, pustíme se i do tamních soch,“ říká pověřená ředitelka Galerie hlavního města Prahy Petra Hoftichová.


Opravená socha vydrží až dvacet let V letošním roce ale i některé reklamní plachty zmizí. Stane se tak na Jungmannově náměstí, kde bude v květnu po několika letech odhalena socha Josefa Jungmanna. Reklamní plenta ale naopak překryje nebo už překryla pomník Aloise Jiráska i Štursovo sousoší na Hlávkově mostě. Peníze, utržené z pronájmu těchto reklamních ploch, totiž zaplatí celou opravu.

Podobným způsobem jsou financovány téměř všechny opravy pražských soch. „Je to nevyhnutelné. My jako Galerie hlavního města Prahy máme na rekonstrukce vyčleněn milion korun. Oprava většiny pomníků je ale téměř dvakrát dražší. Například oprava sochy sv. Jana z Mathy na Karlově mostě stála téměř 2 miliony korun.

Sami bychom tak sochy opravovali až pět let, s přispěním sponzorů můžeme jejich opravu zkrátit na dvě až tři sezony,“ vysvětluje Petra Hoftichová. V současné době jsou podle Hoftichové restaurátorské práce velmi důkladné. Sochy po opravě vydrží v dobrém stavu deset až dvacet let. Postup financování opravy probíhá následovně. Galerie si vyhlédne sochy, které by potřebovaly opravit, a poté hledá strategického partnera, jenž opravu zčásti nebo zcela zaplatí. Jako prostředníka přitom často využívá reklamních agentur.

Sochy ničí prach. Holubů ubylo Kvůli údajně neprůhledným smlouvám s reklamkami přišel o místo bývalý ředitel Galerie hlavního města Prahy Karel Srp. Pražskému radnímu pro kulturu Milanu Richterovi vadilo především to, že není jasné, na kolik si skutečně reklamní agentura vyvěšením plachty přijde a kolik zaplatí za samotné restaurátorské práce.

Největším problémem soch v Praze je zdejší koncentrace prachu. „Sochy ničí především městské životní prostředí. Přitom tím největším problémem je prašnost. Na sochách se totiž prach usazuje velice snadno,“ říká Hoftichová.

Podle ní již naopak nejsou takovým problémem jako v minulosti pražští holubi, kterých razantně ubylo. „Půdy, na kterých holubi často bydleli, osidlují lidé. Ti je odtud vytlačují. Počet holubů se tak daří regulovat, alespoň pohledově jich ubylo,“ myslí si Petra Hoftichová z Galerie hlavního města.

Autor: Josef Kolina
  • Vybrali jsme pro Vás