130 let

K nákupům dárků lákají Drážďany, nově i Istanbul

Česko

PRAHA Značkové oblečení, parfémy, elektroniku nebo kulinářské lahůdky. Za tím vším se Čechům vyplatí vyrazit do zahraničních obchodů. Ať již nakupují na internetu, nebo v kamenných obchodech, většinou se setkají s nižšími cenami a širším výběrem.

„Advent je obdobím, které lidi pravidelně využívají nejen k cestování, ale i k nákupům v zahraničí,“ řekl Daniel Plovajko z CK Fischer. Podle něj je letos překvapivým hitem předvánočních víkendových výletů Istanbul.

„Istanbul je hodně oblíbený, předpokládám, že lidé tam jezdí na nákupy vánočních dárků,“ vysvětlil Plovajko. Podle něj se z tamních tržišť vozí zejména koberce, dekorativní věci, ale i kabelky či kožené bundy a boty. Toto zboží se sice dá v Turecku sehnat lacino, otázkou však zůstává, zda se nejedná o kopie značkových výrobků.

Mezi tradičně nejpopulárnější destinace, které lákají k levnějším nákupům jak spotřebního, tak dárkového zboží, patří nejbližší sousedé Česka. „Do Německa se hodně jezdí nakupovat. Protože euro mírně oslabilo, tak našince nákupy v zahraničí stále baví,“ řekl Viliam Sivek, předseda Asociace cestovních kanceláří ČR.

Lidé si tak často spojují jednodenní zájezd na vánoční trhy rovnou i s nákupem vánočních dárků. „Největší zájem je určitě o značkové produkty, hlavně parfémy, elektroniku a oblečení,“ řekl Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Německo a Rakousko lákají svojí blízkostí a širokou nabídkou i individuální turisty, kteří se pro dárky vydávají po vlastní ose automobilem. „Nejčastěji jezdí do obchodních center v Německu, to je exemplární příklad. Jezdí tam nakupovat nejen proto, že je tam značkové zboží levnější, ale také proto, že je tam podstatně větší výběr například u luxusnějších značek,“ dodal Okamura.

Vpopředí zájmu zůstávají i Francie nebo Itálie, které tradičně nabízejí nejen nejnovější výstřelky módy, ale i kulinářské speciality. Někteří se za nákupy vydávají až za moře a ve Spojených státech nakupují zejména levnější elektroniku a módní novinky.

Rostoucí zájem Čechů o nákupy v zahraničí potvrzuje i výzkum, který agentura GfK zveřejnila letos v srpnu. Podle něj se počet domácností nakupujících za hranicemi Česka za poslední dva roky zvýšil jedenapůlkrát. Rychle roste i počet lidí, kteří v zahraničí nakupují opakovaně.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás