Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Kámoš 50 Cent

Česko

Sociální sítě na internetu zatím budovaly nová přátelství. Teď se otevřely obchodníkům

Hledáte někoho? Zkuste to na Facebooku. Londýnskou kamarádku mé sestry, krásnou Číňanku Debbie, si takhle našel slavný rapper 50 Cent. Posadil se k počítači, naťukal www.facebook.com a dívkám, jež se mu zdály dostatečně nadpozemské, rozeslal pozvánku na megalomanskou oslavu. Byl na ní živý velbloud i kýble šampaňského, Debbie si vyhodila z kopýtka a rapper 50 Cent má teď fotky s krásnými děvčaty po celém Facebooku.

Existuje několik způsobů, jak „být na internetu“. Sociální sítě jako Facebook nebo MySpace jsou tím nejprozaičtějším. Nabízejí uživatelům kousek virtuálního prostoru a desítky či stovky nových přátel. V počtu uživatelů hraje prim MySpace, který dnes na rozdíl od sedmačtyřicetimilionového Facebooku navštěvuje 110 milionů lidí. Z hlediska novodobého marketingu ovšem MySpace mele z posledního. Smetanu totiž slízl Facebook.

Podle výzkumů k sobě ještě před časem MySpace přitahoval tvůrčí duše a asociály, zatímco Facebook byl sítí pro americkou mládež; všechny ty krásné a bezstarostné „lidičky“. Minulý měsíc se však něco změnilo. „MySpace je Hollywood, Facebook je Silicon Valley,“ prohlásil David Card z Jupiter Research. Zatímco z MySpace se stala sociální síť, v níž už se lidé nesocializují, ale jen si plní složku „Přátelé“ kýmkoliv od Muchowa po Schwarzeneggera, na novější Facebook se přesunula tvořivost internetu 21. století.

Kde si MySpace vyhnívá v tradičně ohavném grafickém kabátu, tam si Facebook vybudoval nové grafické rozhraní, pro něž jen tento rok vzniklo přes šest tisíc aplikací. Kde se MySpace spojil s hudebním superlabelem Sony BMG a nabízí uživatelům zdarma muziku, Facebook vybudoval obří strukturu zpravodajských kanálů, které informují každého uživatele o všem, co provádějí jeho přátelé. I mně osobně dřív bohatě stačil MySpace, který mi posílal poštu od přátel a upozorňoval mě na příspěvky na jejich blozích. Chtěl-li jsem vědět víc, musel jsem nahlédnout na jejich profil. Facebook všechno zjednodušil. Jen dnes ráno jsem se dozvěděl, že Katka nahrála na Flickr fotografie, Adam poslouchá novou muziku, Pavel zakousl ve hře vlkodlaka a Honza pořádá třídní sraz. To všechno vím z jediného zpravodajského kanálu, jemuž se říká feed a který sleduje dění na Facebooku za mě.

To by v tom byl čert, aby se něčeho takového nechytli lidé od reklamy. Zvlášť když jim to naservíroval pod nos samotný vynálezce Facebooku, třiadvacetiletý Mark Zuckerberg. Na začátku listopadu nabídl prostor zástupcům 250 firem. Nerozprodává jim svou službu. Nabízí jim zapojení do sítě, která dělá Facebook Facebookem. Zatímco do MySpace pronikají firmy tak, že vytvoří stránku třeba pro film 300: Bitva u Thermopyl a čekají, až si ji zařadí do přátel dvě stě tisíc uživatelů, na Facebooku vás dělí jedno kliknutí od toho, abyste svůj profil zatraktivnili hrou s pikslou Sprite – a aby se do ní skrz zmíněný zpravodajský kanál, kde je k vidění vše, co na svém profilu provádíte, nahrnuli všichni vaši přátelé.

Mark Zuckerberg vybudoval sociální síť, kde všichni kamarádí se všemi – a pak tam pustil obchodníky. A ti tu nejsou od kamarádění, ale aby z lidí tahali peníze. A to ještě podrazáčtějším způsobem než firmy investující do „už-netakcool“ MySpace. Zuckerbergův čin ale není ničím výjimečným. Všechny hlavní stránky, které nedávno tvořily nový internet, web 2.0, kde moc je v rukou uživatelů, už obchodníci skoupili. Facebook teď jen předvedl další krok, jak vnutit uživatelům byznys tak, aby se jim to líbilo.

Ani rapper 50 Cent na svou party přece krásnou Číňanku Debbie nezval, aby jí udělal radost. Jeho marketingový tým ji vybral proto, že má na Facebooku hodně přátel, z nichž každý na svém kanálu uvidí fotky své kamarádky se slavným rapperem a nasdílí je o kontakt dál. Jméno 50 Cent se dostane k tunám lidí, kteří dosud netušili, že existuje, a teď k němu získají osobní vztah. Dokonalá reklama. A to nestála víc než velblouda a pár kýblů šampaňského.

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...