Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Kampaň k očkování proti covidu provázejí otazníky, kdo bude její tváří? Bohdalovou prý vláda neoslovila

Česko

  5:00
Praha - Ví se, že je nutně potřeba, také se ví, že vznikne – jen se zatím neví, kdo ji vymyslí a jak přesně bude vypadat. Zrod státem placené kampaně k očkování proti nemoci covid-19 nadále provázejí otazníky a informační šumy; ten poslední, zmýlený, se týkal zprávy o údajném zapojení populární herečky Jiřiny Bohdalové coby tváře kampaně.

Jiřina Bohdalová. foto:  Dan Materna, MAFRA

Přitom vakcína už je třetím týdnem v Česku, odkdy již našla tisíce příjemců. Ke kýženému návratu do normálního života je však nutné – na dobrovolné bázi – proočkovat alespoň šedesát procent populace. Značná část lidí však chová vůči vakcíně houževnatý odpor, očkování odmítají. Přesvědčit je o opaku má zmíněná osvěta, již chystá Úřad vlády spolu s ministerstvem zdravotnictví.

Agenturu, která dostane na starost zhotovení konkrétní podoby kampaně, však stát dosud nevybral. Výběrové řízení má začít v polovině ledna, k samotnému spuštění osvěty dojde v průběhu února; přesný termín se odvine od výsledku zadávacího řízení. „Včera jsme podepsali smlouvu mezi Úřadem vlády a ministerstvem zdravotnictví o spolupráci, v níž došlo i k rozdělení úkolů v rámci kampaně,“ řekl serveru Lidovky.cz Vladimír Vořechovský, ředitel odboru komunikace Úřadu vlády.

Jak budou vypadat rezervace na očkování? Systém automaticky upřednostní rizikové jedince

Za kreativní část osvěty zodpovídá Úřad vlády, resort zdravotnictví obstará nákup mediálního prostoru. Na propagaci vakcíny vláda před časem vyčlenila sumu 50 milionů korun.

Odborníci doporučují, aby stát zapojil známé tváře. „Veřejnost nejvíc přesvědčí lidé, kterým ostatní, či alespoň většina, věří. V tomto případě to tedy mohou být rozliční názoroví vůdci, odborně řečeno opinion leaders, vědci, celebrity, špičky svého oboru, ale i obyčejní lidé se zajímavým životním příběhem,“ uvedla již v prosinci pro Lidovky.cz Denisa Hejlová, odbornice na komunikaci a PR.

Jednou z celebrit, jejíž jméno se v souvislosti s kampaní k očkování v posledních dnech skloňovalo, byla zmíněná Bohdalová. Vláda však podle informací Lidovky.cz není s devětaosmdesátiletou herečkou na ničem domluvená. „Úřad vlády Jiřinu Bohdalovou neoslovil,“ potvrdil Vořechovský.

Možnost, že známé osobnosti v kampani budou, ale vyloučená není. „Aktuálně připravujeme výběrové řízení, v němž hledáme kreativní agenturu, proto je nyní brzy na jakékoliv úvahy o tom, které celebrity se do kampaně případně zapojí,“ řekl Vořechovský.

Pozdě na očkovací kampaň? Odložený start jen poskytne prostor pro šíření dezinformací, varují experti

Z tendru vzešlá agentura může navrhnout tváře kampaně kupříkladu na základě dotazníků a průzkumů, v nichž zjistí, kdo z osobností na veřejnost nejlépe působí.

Ředitel Asociace inovativního farmaceutického průmyslu Jakub Dvořáček za ideální považuje, aby se v kampani vsadilo na autority z řad vědců a zdravotníků. „Nic proti hercům a herečkám, ale přece jen lépe působí, když vakcínu propaguje uznávaný lékař, který dané věci rozumí,“ řekl serveru Lidovky.cz Dvořáček.

Zároveň zkritizoval načasování kampaně, dle něj měla už dávno odstartovat. S tím souhlasí i šéf České vakcinologické společnosti Roman Chlíbek. „Důvod zpoždění je nejspíš státní byrokracie, kterou, bohužel, my jako experti neovlivníme. To už je věc ministerstva a vlády,“ uvedl dříve pro Lidovky.cz Chlíbek, jenž vede epidemiologickou skupinu při resortu zdravotnictví.

Předstřel kampaně spustil resort zdravotnictví v prosinci. Počin v podobě inzerátu ale vyvolal zděšení komunikačních profesionálů – leták s rukou v gumové rukavici třímající injekční stříkačku spíše děsil, než aby motivoval k očkování. Sepsul jej i premiér Andrej Babiš (ANO), inzerát označil za katastrofální. Následně se do komunikační kampaně zapojil Úřad vlády a na konci roku pustil do světa televizní spot, jejž provázejí verše Jiřího Wolkera a je ke zhlédnutí třeba na kanálu YouTube. Výrobu zajistila Asociace public relations a Asociace komunikačních agentur.